هات تپ خطوط لوله و مخازن

هات تپ (Hottap) یا انشعاب گرم از خطوط لوله از فرایندهای پیمانکاری رایج در خطوط لوله و مخازن محسوب می‌شود. در این فرایند بدون قطع جریان سیال می توان روی خط لوله انشعاب جدید ایجاد کرد. در روش‌های سنتی واحد نفتی یا گازی برای ایجاد انشعاب جدید روی خطوط لوله یا مخازن به ناچار می‌بایست جریان سیال را قطع کرده و پس از تخلیه لوله‌ها از سیال، عملیات برش و ایجاد انشعاب جدید را به اتمام برساند. طبیعتاً انجام فرایند انشعاب گیری به این شکل نیروی انسانی و زمان هدر رفت نامتعارفی را به مجموعه وارد می‌ساخت.

مزیت اصلی روش هات تپ، با وجود خطرات و حساسیت‌های ویژه ای که دارد، در همین نکته است که انشعاب‌گیری خط لوله در روش گرم بدون قطع جریان سیال صورت خواهد گرفت. از این رو بدون وقفه در جریان سیال درون خط می‌توان کل فرایند انشعاب‌گیری از لوله را به انجام رساند.

نصب دستگاه هات تپ

عملیات هات تپ افقی

عملیات انشعاب گرم هات تپ گرچه بمنظور انشعاب‌گیری از خطوط لوله انجام می‌شود اما دارای گستره‌ی کاربردی متنوع‌تری است. بطور کلی دامنه کاربردی این فرایند را می‌توان به موارد زیر خلاصه کرد:

– توسعه خطوط موجود: در مواردی که یک مجتمع صنعتی در صدد است دامنه‌ی فعالیت خود را به سایت‌ها یا خطوط لوله جدید گسترش دهد، بهترین کار ایجاد انشعاب از خطوط موجود به عنوان مجرای ورودی خط توسعه جدید می‌باشد. طبیعتاً در این شرایط انجام عملیات هات تپ بمنظور ایجاد انشعاب جدید توصیه می‌شود.

– تعمیر خطوط لوله: در صورتی که بخشی از خطوط لوله دچار خرابی، فرسودگی، نشتی و نظیر آن شده باشد و کارفرما در صدد باشد بدون قطع کردن جریان سیال خط فرایند تعمیراتی را به انجام برساند، بهترین کار انجام عملیات هات تپ بمنظور ایجاد انشعاب‌های جدید و نصب یک خط فرعی موقتی است.

– نصب تجهیزات جدید روی خطوط لوله: در برخی موارد بنا به الزامات جدید، نیاز به آن است که بخشی از لوله به تجهیزات جدید نظیر ولو، ابزارهای کنترلی، گیج فشار و… مجهز شود. در این شرایط نیز از طریق عملیات هات تپ بخشی از لوله که نصب تجهیزات بر روی آن انجام خواهد شد در دسترس قرار خواهد گرفت و فرایند نصب بدون نیاز به قطع جریان و مسدود کردن جریان سیال تداوم خواهد یافت.

شرکت پیشگام صنعت ابزار، از پیشروترین واحدهای خصوصی در زمینه انجام خدمات انشعاب گرم هات تپ، آمادگی کامل جهت دریافت سفارشات کارفرمایان محترم در زمینه انجام عملیات هات تپ را داراست. این شرکت بر حسب اندوخته‌ی ناشی از حدود ۱۸ سال تجربه توانایی انجام هر گونه عملیات انشعاب‌گیری خط روی خطوط لوله را داراست. تیم اجرایی شرکت پیشگام صنعت ابزار، بمحض دریافت سفارش مطالعات لازم جهت برآورد امکان انجام عملیات هات تپ را به انجام رسانده و پس از اتمام مطالعات و تدوین دستورالعمل ها و روش‌های انجام عملیات، خروجی کار را در قالب چک‌لیست در اختیار کارفرما قرار خواهد داد تا مورد مطالعه و تأیید ایشان قرار گیرد.

سپس مراحل اجرایی شامل، تجهیز دستگاه، ساخت اتصالاتی نظیر اسپلیت تی یا سدل نیپل، نصب وجوشکاری آن‌ها روی خط و در نهایت انجام عملیات هات تپ، به ترتیب و در اسرع وقت انجام خواهد گرفت.

هات تپینگ

پروژه هات تپ

هات تپ خطوط لوله و مخازن بنا به کاربرد گسترده ای که در خطوط لوله دارد در انواع مجتمع‌ها و واحدهای صنعتی قابلیت کاربردی دارد. از جمله واحدهای صنعتی که می‌توانند از این قم خدمات بهره برند را می‌توان به شرح زیر لیست کرد:

  • پالایشگاه‌ها
  • مجتمع‌های پتروشیمی
  • شرکت‌های خطوط انتقال گاز
  • شرکت‌های خطوط انتقال آب و فاضلاب
  • مجتمع‌های فولاد و ذوب آهن
  • بیمارستان‌ها
  • نیروگاه‌های سیکل ترکیبی
  • تمامی واحدهای صنعتی و خدماتی که در صددند خطوط لوله موجود را توسعه دهند.

عملیات هات تپ روی انواع خطوط لوله حاوی انواع سیالات امکان پذیر است. البته بسته به مشخصات فنی لوله نظیر جنس لوله و ضخامت آن، و نوع سیال و دما و فشار آن شرایط و فرمول های انجام کار متنوع می‌باشد اما بطور کلی انجام عملیات هات تپ روی خطوط لوله حاوی سیالات زیر امکان پذیر است:

  • نفت و فرآورده‌های آن
  • گاز و فراورده‌های آن
  • آب
  • فاضلاب
  • بخار

شرکت پیشگام صنعت ابزار بسته به این قسم مشخصات، طراحی‌های لازم را انجام داده، فرایند ساخت اتصال را بر عهده گرفته و در نهایت تست‌های لازم را در حضور کارفرما به انجام می‌رساند و سپس عملیات انشعاب‌گیری گرم هات تپ را در اسرع وقت و بدون بروز ایراد فنی و ایمنی انجام خواهد داد. بر حسب نوع توافق ممکن است ترجیح بر آن باشد که بخشی از فرایندها توسط کارفرما انجام شوند. برای مثال تست فشار، تست نشتی و… فرایندهایی محسوب می‌شوند که کارفرما بر آن می شود خود بر عهده‌شان بگیرد.

ما به جلب رضایت کامل کارفرما متعهد بوده و به این دلیل تعامل و همکاری مستمر، و اعتماد متقابل را شرط پیشبرد صحیح عملیات به حساب می‌آوریم. انجام عملیات هات تپ از سایز ½ اینچ تا ۷۲ اینچ با شرایط ذکر شده بخشی از دانش فنی و سوابق کاری پیشگام صنعت ابزار محسوب می‌شود و در تمامی ساعات شبانه‌روز و در کل روزهای هفته آماده دریافت سفارشات و ارائه خدمات هات تپ به کارفرمایان محترم می‌باشیم.

کوپن بریده شده

عملیات انشعاب گرم