ساخت اسپلیت تی و سایر اتصالات


تاریخ ارسال : ۹۵/۰۹/۰۴


اسپلیت تی یک اتصال دوتکه تمام محیطی است که معمولاً برای انشعاب گیری از خطوط لوله مورد استفاده قرار می گیرد. این اتصال در عملیات های انشعاب گیری، علی الخصوص انشعاب گرم خطوط لوله بسیار کاربرد دارد. چنان که می دانیم در صورتی که نیاز به ایجاد یک انشعاب جدید روی خطوط لوله موجود باشیم، امکان این که خط لوله انشعابی مستقیماً روی لوله نصب شود وجود ندارد، بلکه این کار از مجرای یک اتصال سه شاخه که از یک سر ورودی انشعاب محسوب می شود انجام خواهد پذیرفت. اسپلیت تی رایج ترین نوع از اتصالاتی است که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند.

هات تپ خطوط لوله و مخازن بدون نصب اتصال روی لوله یا مخزن امکان‌پذیر نیست، چرا که قابلیت دستگاه هات تپ به گونه‌ای است که مستقیماً روی لوله نصب نمی‌شود. برای انجام عملیات هات تپ خطوط لوله ابتدا یک اتصال بمنظور تعیین مسیر ورودی انشعاب جدید نصب می‌شود. این اتصال اغلب اسپلیت تی خواهد بود، اما در مواقع خاص برای انشعاب‌های دارای سایز کوچک و فشار پایین از اتصالاتی نظیر سدل نیپل یا ولدولت استفاده می‌شود.

اتصال اسپلیت تی یک اتصال کمربندی تمام پوششی است که دارای دو بخش می‌باشد. این دو بخش از دو جانب لوله روی آن نصب می‌شوند، و پس از نصب به هم متصل شده و همچون کمربند محیط لوله را تحت پوشش قرار خواهند داد. این اتصال استحکام خط لوله اصلی پس از انجام عملیات هات تپ را تضمین خواهد کرد و همچنین نقش ورودی خط لوله انشعاب جدید را ایفا خواهد کرد.

اسپلیت تی

اسپلیت تی

فرایند طراحی و ساخت اسپلیت تی بر حسب داده‌های دریافتی از مشتری و متناسب با شرایط محیطی و فنی خط لوله صورت می‌گیرد. در تهیه این اتصال متغیرهای زیادی دخیل‌اند که عدم توجه به هر یک از آن‌ها فرایند را دچار مشکل خواهد کرد. اصلی‌ترین متغیرهای مذکور بشرح زیر می‌باشند:

  • جنس لوله اصلی: جنس لوله اصلی در تعیین جنس فلز و آلیاژی که برای اسپلیت تی انتخاب می‌شود حائز اهمیت است. معمولاً آلیاژ لوله اصلی نباید سخت‌تر از آلیاژ اسپلیت تی باشد. از سوی دیگر باید در این مورد حد تعادل و تناسب را رعایت کرد، به این معنا که جنس آلیاژ نباید چنان سخت و سنگین باشد که از طرف اسپلیت تی بر روی لوله اصلی فشار نامتعارف وارد شود. چنین امری بدون شک باعث دفرمه شدن لوله و محل انشعاب خواهد شد. بنابراین انتخاب جنس لوله مورد استفاده برای ساخت اسپلیت تی حائز اهمیت بالاست.
  • ضخامت لوله اصلی: نسبت میان ضخامت لوله اصلی و ضخامت لوله‌ای که برای ساخت اسپلیت تی استفاده می‌شود نیز باید مورد توجه قرار گیرد. در این مورد نیز اختلاف میان این دو عدم تعادل‌هایی ایجاد خواهد کرد و از این حیث باید حد تناسب را رعایت کرد. رجوع به استانداردها و دستورالعمل‌های بین‌المللی جهت رفع این معضل بسیار راهگشا خواهد بود.
  • سایز لوله اصلی و سایز انشعاب مورد نیاز: اتصال سه‌شاخه اسپلیت تی از دو جهت روی لوله اصلی سوار می‌شود و از یک جهت نیز ورودی انشعاب جدید محسوب می‌شود. از این رو دریافت اطلاعات از کارفرما در خصوص سایز لوله اصلی و سایز انشعاب جزو نیازهای بدیهی کار خواهد بود. بدون شک انتخاب فلنج اسپلیت تی مستلزم اطلاع از سایز انشعاب مورد نیاز خواهد بود.
  • فشار و دمای سیال: خصوصیات سیال نیز متغیر دیگر در فرایند طراحی و ساخت اسپلیت تی خواهد بود. خصوصاً تعیین تعداد پاس های جوش و نوع الکترود مورد استفاده جهت جوشکاری قطعات اسپلیت تی روی یکدیگر مستلزم اطلاع از فشار و دمای سیال خواهند بود. بعلاوه در انتخاب کلاس فشار فلنج نیز می‌بایست از فشار زنده و جاری سیال درون لوله اطلاع داشته باشیم.
اتصال اسپلیت تی

جوشکاری اسپلیت تی (Split Tee)

بر حسب نوع نیاز و مشخصات فنی لوله و سیال انواع اسپلیت تی وجود دارند. در مواقعی لوله ها از جنس فلزاتی می‌باشند که جوشکاری روی آن ها امکان‌پذیر است. در این شرایط سازنده اسپلیت تی، ساخت آن نوع اسپلیت تی را ترجیح خواهد اد که دو پد آن از طریق جوشکاری روی لوله و به همدیگر نصب خواهند شد. اما در صورتی که قرار است عملیات هات تپ روی خطوط لوله پلی اتیلن، یا هر نوع لوله که امکان جوشکاری روی آن وجود ندارد انجام شود، طبیعتاً استفاده از اسپلیت تی مکانیکی توصیه خواهد شد. در اسپلیت تی مکانیکی دو پد سدل اتصال از دوجانب لوله، از طریق پیچ و ومهره به هم متصل خواهند شد و از این رو جهت نصب اسپلیت تی روی لوله نیازی به جوشکاری نخواهد بود.

شرکت پیشگام صنعت ابزار، مجری عملیات‌های هات تپ و استاپل و سایر خدمات خطوط لوله، در طی سالیان متمادی انجام پروژه‌های مذکور، خود طراحی و ساخت اتصالات اسپلیت تی را بر عهده گرفته و فرایند جوشکاری یا نصب‌شان روی خطوط لوله را به انجام رسانده است. از این رو، به پشتوانه ی تجاربی که در این زمینه داریم، و از لحاظ آشنایی با استانداردهای جهانی مورد نیاز جهت ساخت اتصالات خطوط لوله، فرایند مهندسی و طراحی، ساخت و نصب اسپلیت تی را به بهترین شکل ممکن و در محل سایت به انجام خواهیم رساند. در طول صدها عملیات هات تپ انجام شده توسط تیم اجرایی این شرکت، و بر حسب صحت عملکرد تمامی انشعاب‌ها در طول سال‌های متمادی، اکنون ما اطمینان می‌دهیم که فرایندهای مذکور بدون بروز کوچک‌ترین ایراد و به بهترین و ایمن‌ترین شکل ممکن انجام خواهند شد. همچنین ما می‌توانیم صحت و دقت عملکرد محصول ساخته شده را برای دراز مدت تضمین کرده و این اطمینان را به مشتریان محترم بدهیم که آمادگی انجام هر گونه مشاوره و خدمات قبل یا پس از همکاری را خواهیم داشت.

شرکت پیشگام صنعت ابزار در حال حاضر قادر به ساخت اتصال اسپلیت تی از سایز ۶ تا ۵۶ اینچ برای انواع خطوط لوله حاوی سیالات متنوع دارای فشار و دمای مختلف را داراست و در صورت دریافت نیازهای ویژه و سفارشی نیز تعهد می‌دهد در اسرع وقت و با انجام هماهنگی در کلیه مراحل و مراتب فرایند طراحی و ساخت، اطمینان کامل مشتری را از محصول و خدمات خود جلب نماید.

اسپلیت تی

ساخت اسپلیت تی