تولید میعانات گازی


تاریخ ارسال : ۹۶/۰۴/۰۶


پارس جنوبی

افزایش ظرفیت تولید گاز یکی از اهداف توسعه کشور در دهه های اخیر بوده است. با توجه به این که ایران بیشترین سهم از ذخایر گازی دنیا را از آن خود دارد، و علی الخصوص نظر به این کع شریک ایران یعنی قطر طی سالهای گذشته درصد بالایی از میدان گازی مشترک با ایران را در حال استخراج گاز بوده است، طی دو دهه اخیر تلاش های زیادی برای رساندن سطح تولید  واستخراج گاز در رقابت با قطر صورت گرفته است که در سال های اخیر نتایج موفقیت آمیزی به همراه داشته است. مجتمع گاز پارس جنوبی به عنوان میدان مشترک گازی در سال های اخیر ظرفیت تولید بسیار بالایی را به روی خود دیده است و به همت برنامه ریزان و مجریان روند صعودی تولید گاز ادامه دارد.  در این راستا مسئول برنامه‌ریزی صادرات مایعات و میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۴۶ میلیارد و ۷۴۰ میلیون متر مکعب گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی برداشت شده است، گفت: پارسال نزدیک به ۱۲۵ میلیارد متر مکعب گاز شیرین در این مجتمع تولید و به مبادی مصرف ارسال شده است.

عبدالرحمن صالحی افزود: سال گذشته بیش از ۲۸ میلیارد متر مکعب گاز ترش از طریق خط پنجم سراسری به پالایشگاه‌های داخلی مجتمع، پالایشگاه‌های فجرجم، ایلام، بیدبلند و چاه‌های نفت آغاجاری ارسال شده است.

وی در ادامه گفت: این مجتمع سال گذشته یک میلیون و ۴ هزار و ۹۷۵ تن بوتان تولید کرده که ۸۹۹ هزار و ۸۶۷ تن آن صادر و ۷۲ هزار و ۷۰۸ تن آن نیز به پتروشیمی جم تحویل شده است.

به گفته صالحی: میزان پروپان تولیدی مجتمع نیز یک میلیون و ۶۴۲ هزار و ۳۹۸ تن بوده که یک میلیون و ۶۱۸ هزار و ۴۳۷ تن آن صادر شده است.

گفتنی است مدیر پالایشگاه سوم پارس جنوبی نیز اخیرا بیان داشته است که: این  پالایشگاه یکی از پیچیده‌ترین فرآیندها و متنوع‌ترین محصولات را در بین پالایشگاه‌های پارس جنوبی داراست و مطابق طراحی این پالایشگاه توان تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز، ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد را دارد.

تولید گاز

تولید گاز

مسئول برنامه‌ریزی صادرات مایعات و میعانات گازی دیسپچینگ همچنین میزان تولید میعانات گازی را ۲۰۳ میلیون و ۲۱ هزار و ۴۵۸ بشکه اعلام کرد و گفت: سال گذشته ۱۵۴ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۳۱۱ بشکه میعانات گازی صادر و ۴۶ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۶۷۴ بشکه نیز به مبادی داخلی تحویل شده است.

صالحی میزان گوگرد دانه‌بندی شده پالایشگاه‌های پارس جنوبی را ۵۲۱ هزار و ۷۵۳ تن بیان کرد و گفت: از این میزان ۵۲۰ هزار و ۸۸۸ تن آن صادر شده است.

گفتنی است با راه‌اندازی و تکمیل فازهای جدید پارس جنوبی میزان تولیدات این مجتمع بیش از پیش افزایش خواهد داشت و محصولات پالایشگاه‌های آن به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم تأمین‌کننده مواد اولیه صنایع مختلف از جمله پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها، صنایع پلاستیک‌سازی، صنایع شیمیایی و … خواهند بود.

محمد شفیع مؤذنی، افزود: در فاز ۴ و ۵ همچنین ۲ هزار و ۴۰۰ تن اتان و ۳ هزار و ۲۰۰ تن LPG نیز تولید می‌شود. این پالایشگاه در سال گذشته موفق به تولید نزدیک به ۱۷ میلیارد متر مکعب گاز شیرین، ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه میعانات گازی و  ۶۳۶ هزار و ۵۰۰ تن اتان شده است. در سال ۹۵ همچنین ۹۸۸ هزار تن LPG و ۸۷ هزار تن گوگرد از فازهای ۴ و ۵۵ به خارج صادر شده  است.

مدیر پالایشگاه سوم اظهار داشت: محصولات فازهای ۴ و ۵ علاوه بر تأمین گاز مورد نیاز در داخل کشور، به پتروشیمی‌ها و صادرات اختصاص می‌یابد.

از سوی دیگر عمده LPG تولید شده فازهای ۴ و ۵ به خارج از کشور صادر می‌شود و بخش کمی از آن نیز به پتروشیمی جم  می‌رود. همچنین قسمت اعظم میعانات گازی تولید شده از پالایشگاه سوم نیز صادر می‌شود و بخشی از آن در اختیار پتروشیمی برزویه قرار می‌گیرد. گوگرد فازهای ۴ و ۵ نیز به‌صورت گرانول به خارج از کشور صادر می‌شود.

به گفته مؤذنی؛ تمام اتان تولیدی پالایشگاه که محصولی بسیار با ارزش است، به پتروشیمی‌های جم، آریا ساسول و کاویان ارسال می‌شوند. اتان در این پتروشیمی‌ها تبدیل به اتیلن می‌شود که پایه اصلی تولید بسیاری از محصولات در پتروشیمی‌های کشور است.

وی با اشاره به سیاستهای اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت، افزود: باتوجه به مشترک بودن میدان گازی پارس جنوبی می توان گفت که توسعه فازهای این میدان همسو با اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

علی اکبر شعبان‌پور با بیان اینکه میدان گازی پارس جنوبی یکی از مهم‌ترین  افتخارات نظام اسلامی ایران است اظهار داشت: این میدان گازی ضمن تامین بیش از ۵۸ درصد گاز مصرفی کشور نقش مهمی در تولید محصولات جانبی در صنایع مختلف مستقر در پارس جنوبی دارد.

وی از تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در منطقه پارس جنوبی خبرداد و تصریح کرد: بخش مهمی از سیاستهای اقتصاد مقاومتی به ساخت داخل و بومی سازی فناوریها مربوط می‌شود که این مهم با تلاش متخصصان داخلی در حال انجام است.

شعبانپور با بیان این که بخش مهمی از سیاستهای اقتصاد مقاومتی به ساخت داخل و بومی سازی فناوریها اشاره می کند، تصریح کرد: عمده توسعه کشور در حال حاضر بویژه در زمان تحریم در پارس جنوبی اتفاق افتاد، به نحوی که با حمایتهایی که از سوی وزارت نفت در این ارتباط شکل گرفت و با ارزیابی فنی شرکتها از سوی شرکت نفت وگاز پارس شاهد رشد شرکتهای داخلی در بخش فراساحل بودیم.

وی سهم بخش داخل را در فاز ١٢ پارس جنوبی بیش از ٦٨ درصد اعلام کرد و گفت : در فازهای ١٥ و ١٦ نیز شاهدیم که سهم بخش داخل بیش از ٥٠ درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس با بیان اینکه عمده توسعه کشور در پارس جنوبی محقق شده است افزود: با حمایت‌های  وزارت نفت رشد شرکتهای داخلی در بخش فراساحل شاهد هستیم که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

مسعود حسنی، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی، در نشست بررسی روند اجرای تولید گاز از مجتمع گازی پارس جنوبی با بیان اینکه این مجتمع نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد اظهار داشت: ۵٫۶ میلیارد دلار درآمد معادل ۲۲ میلیارد تومان حاصل از ارزش اضافه تولید در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل محقق شده است.

پالایشگاه گاز

پالایشگاه گاز

وی با بیان اینکه برداشت از مخزن مشترک میدان گازی پارس جنوبی افزایش یافته است، تصریح کرد: با تلاش متخصصان این مجتمع، تولید گاز در پارس جنوبی در ۹ ماه امسال افزایش ۲۰ درصدی داشته و این در حالی است که روند تولید گاز  در این میدان رو به افزایش است.

شعبان‌پور با اشاره به تکمیل فازهای پارس جنوبی افزود: فازهای در دست ساخت پارس جنوبی با توان مهندسان داخلی در حال تکمیل است که پیش بینی می‌شود تا دو سال آینده این فازها تکمیل و وارد مدار تولید شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، با تاکید بر تدوین سیاست‌ها وطرح‌های اقتصاد مقاومتی در میدان پارس جنوبی افزود: باتوجه به مشترک بودن میدان گازی پارس جنوبی می‌توان گفت که توسعه فازهای این میدان همسو با اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به اینکه یکی از محصولات مهم پارس جنوبی میعانات گازی است بیان کرد: میعانات گازی برای صادرات تولید می‌شود و قیمت آن در بازارهای جهانی با نفت خام برابری می‌کند.

شعبان‌پور ازافزایش تولید میعانات گازی در پارس جنوبی خبرداد و گفت: تولید میعانات گازی در میدان گازی پارس جنوبی از مرز ۵۰۰ هزار بشکه در روز گذشته است.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی، حفاظت از محیط زیست را یکی از مهم‌ترین اهداف در این مجتمع دانست و افزود: برای تحقق اهداف در افق ۱۴۰۴ مجتمع گاز پارس جنوبی در هر ۳ ماه، اهداف را پایش و برای رفع اشکالاتی که وجود دارد برنامه‌ریزی و رفع اشکال می‌کند.

حسنی با بیان اینکه مجتمع عظیم گازی پارس جنوبی از سال ۸۲ با تامین ۳ درصد از تولید گاز کشور آغاز به کار کرده است، افزود: در حال حاضر ۶۳٫۷ درصد از تولید گاز کشور در این مجتمع پالایش و تامین می‌شود و این در حالی است که که با تکمیل فازهای در دست اجرا در سال ۹۷  میزان گاز مصرفی از پارس جنوبی به ۸۰ درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه در مجموع ۶۰ درصد از سبد انرژی کشور در مجتمع گاز پارس جنوبی تولید می‌شود، تصریح کرد: در این مجتمع تولید گاز در ۹ ماه امسال به  بیش از ۱۰۹ میلیارد و ۴۹۶ میلیون متر مکعب گاز  رسیده که فرآورش گاز  نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۲٫۷ درصد افزایش داشته است.

وی در مورد مزایای حضور شرکت‌های خارجی در ایران، توضیح داد: حضور شرکت‌های خارجی در ایران فقط منابع مالی را تامین نمی‌کند، بلکه انتقال تکنولوژی و دانش مدیریت را نیز در پی دارد و این سه عنصر کنار یکدیگر منجر به بهره‌وری می‌شود.

امیرمعینی نیز تاکید کرد: چنانچه برای حضور شرکت‌های خارجی در ایران از برنامه مشخصی پیروی شود و برنامه ریزی دقیقی در این راستا صورت بگیرد ایران در بلند مدت می‌تواند صادر کننده خدمات باشد.

وی با بیان میزان تولید میعانات گازی در ۹ ماه امسال ۱۶ درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: به زودی  با تولید ۵ میلیون بشکه میعانات گازی در مجتمع گاز پارس جنوبی، به معادل دو برابر تولید شرکت بریتیش پترولیم می‌رسد.

حسنی با اشاره به افزایش تولیدات محصولات مختلف از مجتمع گازی پارس جنوبی افزود: در پایان سال ۹۷ با تلاش متخصصان و کارکنان جوان ، برداشت ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی، ۷۲۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین، ۴ میلیون متر مکعب گاز ترش، ۲ هزار و ۵۰۰  تن گوگرد محقق می‌شود.

مهدی امیرمعینی نیز با تاکید بر این‌ که منابع مالی در کشور محدود است، اظهار کرد: برای سرمایه‌گذاری در بخشی از قسمت‌ها باید از بخش خارجی استفاده کنیم و این سرمایه مورد نیاز را توسط سرمایه‌گذاران خارجی تامین کنیم تا رشد اقتصادی که برای کشور تعیین شده محقق شود چنانچه سرمایه‌گذاری صورت نگیرد رشد اقتصادی تحقق نمی‌یابد.

مشاور موسسه بین‌ المللی انرژی ادامه داد: سالانه بخشی از سرمایه‌گذاری از طریق منابع وزارت نفت تامین می‌شود و بخش عمده‌ای باید توسط منابع خارجی تامین شود و اگر تامین منابع توسط سرمایه‌گذاران خارجی تامین نشود افزایش ظرفیتی که وزارت نفت در نظر گرفته محقق نخواهد شد، زیرا منابع وزارت نفت تنها می‌تواند از افت تولید نفت جلوگیری کند و برای توسعه باید از سرمایه سرمایه‌گذاران خارجی استفاده کرد.


ارسال دیدگاه