سری هات تپ فولاد خوزستان


تاریخ ارسال : ۹۶/۰۴/۲۵


هات تپ فولاد

هات تپ از جمله تکنولوژی های روزآمد و بسیار کاربردی در صنایع سنگین علی الخصوص ذوب فلزات و ساخت فولاد است. معمولاض تصور بر این است که عملیات انشعاب گرم یا هات تپ فقط در مجتمع های نفتی و گازی و پتروشیمی دارای کاربرد است، در حالی که به هیچ عنوان این گونه نیست. صنایع ذوب فلرات و آهن از دیرباز محمل عملیات های هات تپ و انشعاب گیری گرم بوده اند. آن چه انجام عملیات هایی نظیر هات تپ و استاپل را در این قسم مجموعه ها بدل به امری رایج می کند می توان به شرح زیر برشمرد:

– استهلاک زودهنگام خطوط لوله و نیاز به تعمیر و تعویض خطوط یکی از اصلی ترین دلایل نیاز این گونه واحدها به انجام مستمر عملیات های هات تپ و استاپل است. با توجه به محیط سنگینی که مجتمع های ذوب فلزات و صنایع سنگین دارند نرخ فرسودگی و پوسیدگی دستگاه ها، تجهیزات و تأسیسات بسیار بالا خواهد بود از این رو انجام سرویس های تعمیراتی جهت احیای کارکرد مجتمع جزو اصول کار در صنایع ذوب فلزات و فولاد است. از جمله این تأسیسات و تجهیزات خطوط لوله می باشند که مدام دچار خوردگی، تنش، شکستگی، نشتی و مواردی از این دست می شوند. در این شرایط بهترین کار برای رفع ایراد انشعاب گیری یا انسداد خط لوله است. از آن جا که تعطیل کردن مجتمع به منظور انجام تعمیرات روی خطوط لوله متضمن تحمل خسارات مالی قابل توجه می باشد واحدهای صنعتی مذکور ترجیح می دهند با استفاده از عملیات های هات تپ و استاپل نیاز خود را رفع گردانند.

هات تپ

هات تپ

تعمیر خطوط لوله در مجتمع های ذوب فلزات یا شامل تغییر محل و جابجا کردن مسیر خطوط لوله می باشد و یا تعویض یا تعمیر بخشی از لوله که دچار آسیب شده است و به هر دلیلی در عملکرد مجموعه اختلال ایجاد کرده است. در حالت اول از عملیات هات تپ یا انشعاب گرم استفاده می شود. با استفاده از تکنولوژی انشعاب داغ یا هات تپ در حالی که خط زنده می باشد و سیال درون اش جریان دارد یک انشعاب روی خط لوله موجود و از محلی که می بایست از آن نقطه تغییر مسیر صورت گیرد زده می شود. ولوی که در محل انجام هات تپ نصب شده است ابزاری است برای کنترل جریان سیال روی خط لوله جدید. برنامه ریزی مجتمع می تواند خط لوله جدید را نصب کرده و در محل انجام هات تپ روی خط لوله موجود متصل کند تا به این وسیله دسترسی به جریان سیال پیدا شود.

اما گاهی اوقات بخشی از خط لوله دچار آسیب می شود و اجازه نمی دهد مجموعه کارکرد روتین خود را حفظ کند. در این شرایط می بایست خط را به صورت موقت مسدود کرده و عملیات تعمیرات را روی آن انجام دهیم تا کارگرد خود را بازیابد. در طول مدت زمان تعمیر خط می توان از طریق یک خط by pass جریان سیال در بخش های دیگر خط لوله را که سالم و دارای کارکرد مناسب هستند هدایت کرد و به این ترتیب مانع بروز وقفه در جریان تولید و امور جاری مجتمع مذکور شد.

از جمله بزرگ ترین پروژه های شرکت پیشگام صنعت ابزار برای واحدهای صنایع سنگین و ذوب فلزاتف انجام عملیات های متعدد انشعاب گرم هات تپ و انسداد خط لوله یا استاپل در مجتمع صنعتی فولاد خوزستان بود که شامل انجام ده ها عملیات هات تپ در سایزها و جهت های مختلف، روی انواع سیالات و خطوط لوله با ارتفاع ها و سایزهای متنوع بود. این پروژه که قریب به ۴ سال زمان برد همچنین عملیات های استاپل یا انسداد خط را نیز شامل می شد که تمامی شان با موفقیت و اخذ تأییدیه از کارفرما تحویل داده شدند. پیچیدگی و دشواری برخی عملیات های هات تپ این مجتمع مانع کار ما برای یافتن راه حل های ابداعی نشدند و در نهایت موفق شدیم تمامی مطالبات را به بهترین نحو ممکن براورده سازیم. یکی از مهم ترین مشکلات ما در انجام عملیات های هات تپ شرایط ویژه و خاصی بود که برخی از این فرایندها بر ما تحمیل می نمودند؛ محل نامناسب انجام پروژه، فقدان فضای کافی، شرایط پیچیده برای انجام مراحل فنی کار گرم هات تپ و مواردی از این دست اصلی ترین مشکلات ما در کار به شمار می رفت که همگی آن ها با اتخاذ تدابیر مهندسی و طراحی های مناسب مرتفع گردید.

اغلب این فرایندها به منظور رفع نیاز شرکت فولاد خوزستان در زمینه انتقال کارگاه های کوره خود از محلی به محل دیگر به انجام می رسید. به عبارتی، از آن جا که این واحد در صدد توسعه ایستگاه های کوره و انتقال محل شان ابه کارگاهی جدید بود، انتقال سیالات خطوط لوله به ایستگاه جدید ضروری می نمود و از همین جهت واحد صنعتی مذکور عملیات انشعاب گرم یا هات تپ را بر سایر روش های انشعاب گیری ترجیح داد. فرایند مشاوره و ارائه مستندات توجیهی از طرف شرکت پیشگام صنعت ابزار با دقت و کیفیت به انجام رسید و به سمع و نظر کارفرمای محترم رسید. لذا پس از کسب تأییدیه از کارفرما مراحل اجرایی کار گرم هات تپ شروع شد و فرایندها تا ۴ سال ادامه داشت.

استاپل

استاپل فولاد خوزستان

با توجه به ماهیت طولانی مدت پروژه و این که انجام این حجم از پروژه های هات تپ و استاپل در ظرف بازه زمانی ۴ سال نیازمند استقرار ماشین آلات و تجهیزات در محلی در مجاورت محل انجام عملیات هات تپ بود، شرکت پیشگام صنعت ابزار دو کانتینر در محل انجام عملیات مستقر کرد و تجهیزات خود را در آن جا نگهداری می کرد. یکی از این دو، کانتینر سیار شرکت پیشگام صنعت ابزار بود که همچون یک کارگاه سیار کامل ولی کوچک می تواند تمامی تجهیزات مورد نیاز برای انشعاب گیری گرم را در خود جای دهد و نیاز عملیاتی برای پروژه هات تپ را رفع گرداند. این کانتینرها در محل سایت شرکت فولاد خوزستان و در مجاورت محل های انجام عملیات هات تپ مستقر گریدند و در طول دوران انجام پروژه های هات تپ مورد استفاده قرار گرفتند.


ارسال دیدگاه