هارنس در هات تپ مرتفع


تاریخ ارسال : ۹۸/۱۰/۰۵



هارنس به مجموعه ای از طناب ها گفته می شود که با نظم و شبکه بندی خاص به هم مرتبط شده اند. کار در ارتفاع یکی از شرایط و استثناهای کاری و عملیاتی است که نیازمند اجرای دستورالعمل های ایمنی خاص است. در صورتی که دستورالعمل های ایمنی در محیط کاری مرتفع پیاده سازی و اجرا نشوند، خطر سقوط و آسیب، تهدید کننده ی نیروی انسانی خواهند بود. بنابراین برای کار در ارتفاع، وسایل و تجهیزات حفاظت فردی متعددی وجود دارد که پیش از شروع کار یا عملیات باید تمامی این موارد را در محیط مرتفع کاری مستقر سازیم. هات تپ مرتفع و یا هات تپ در ارتفاع نیز یکی از محیط های عملیاتی سخت و پرخطر است که نیازمند برقراری اصول ایمنی است. ارتفاع کار هات تپ در مجموعه پروژه های شرکت پیشگام صنعت ابزار به ۴۴ متر از سطح زمین نیز رسیده است. دشواری در دسترسی به فاز عملیاتی مرتفع در برخی از این پروژه ها به گونه ای بوده که پرسنل و تجهیزات عملیات را با استفاده از جرثقیل تا نقطه ای نزدیک به عملیات هدایت شده و پس از آن پرسنل و تجهیزات با استفاده از اجزای دسترسی دهنده مثل نردبان و غیره به فاز عملیاتی دسترسی پیدا کرده اند. بدیهی است در چین شرایط سختی بی اعتنایی به اصول ایمنی تبعات زیان باری را به دنبال خواهد داشت.

هارنس چیست؟

هارنس چیست؟

تجهیزات و وسایل حفاظت شخصی و ایمنی برای کار در ارتفاع تعدد بسیار دارند. اما موضوع مورد بررسی ما در این نوشته استفاده از هارنس در کارهای دارای ارتفاع است.

هارنس چیست؟

هارنس یا حمایل بند وسیله ای به شکل کمربند است که مانع از سقوط افراد از ارتفاع می شود. هارنس یا حمایل را بند را با توجه به اصول ارگونومی (راحتی در کار) ساخته اند. با استفاده از این تجهیز کاربر قادر است تا وظایف و کارهای خود را به راحتی و بدون اختلال انجام دهد. ارگونومی تجهیزات ایمنی، مبحثی است که کارفرما را ملزم می دارد تا وسایل و تجهیزات ایمنی را طوری تأمین کند که کاربر بتواند بدون تخلخل در اصول ایمنی و کاری خود، به وظایفش رسیدگی کند.

هارنس دور کتف ها و ران کاربر را دربرمی گیرد و با استفاده از یک طناب و قلاب به نقطه ای محکم و ثابت متصل می شود. هارنس در واقع مجموعه ای از تسمه های مقاوم است که با نظم به یکدیگر وصل شده اند. این تجهیزات انواع مختلف و کاربردهای متفاوتی دارند و هارنس ایمنی برای کار در ارتفاع تنها یک مورد از انواع هارنس است. این محصول مانند یک کوله پوشتی پوشیده می شود و به طور معمول دو نوع اصلی دارد:

  • هارنس ایمنی
  • هارنس کوه نوردی

نوع ایمنی آن بسیار ساده است و از تعدادی تسمه که از جنس برزنت هستند، تشکیل شده است. در پشت و در بین دو کتف، محلی برای اتصال طناب و قلاب تعبیه شده است. طناب و قلاب هارنس را در مجموع لنیارد می نامند. لنیارد از یک طرف (سمت پشتی) به هارنس و از طرف دیگر به یک قلاب فولادی وصل است. این قلاب معمولاً به نقطه ای ثابت با تکیه ها مستحکم وصل می شود.

این تجهیز ایمنی با دو نام دیگر معرفی می شود. هارنس صعود که برای بالا رفتن و پایین آمدن از ارتفاعات استفاده می شود و هارنس کامل بدن یا حمایل بند کامل بدن که به منظور جلوگیری از سقوط مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع نوع اول ابزاری کمکی است که بیش تر برای صعود و فرود مورد استفاده قرار می گیرد اما نوع دوم تجهیزی ایمنی است که مانع از سقوط کاربر می شود.

این تجهیز در سال ۱۹۷۷ ساخته شده و شامل اجزای متغیر بسته به نوع و کاربرد و همچنین دارای اجزای ثابت مثل بندها، چسترها، کرول، ضامن ها، حلقه ها و تسمه ها می باشد. این تجهیز در واقع به عنوان واسطه ای بین کاربر و سیستم حفاظت عمل می کنند.

هارنس در عملیات هات تپ

عملیات هات تپ بر روی خطوط لوله ی پالایشگاهی، نیروگاه های سیکل ترکیبی، مجتمع های پتروشیمی و خطوط لوله ی گاز و آب شرب شهری قابل اجرا خواهد بود. این عملیات به منظور انشعاب گیری از خطوط لوله انجام می شود. در عملیات هات تپ لوله را در یک سمت برش می دهند این برش همسان با مقطع لوله ی انشعابی خواهد بود. عملیات هات تپ بر روی خطوط لوله ی تحت فشار و دارای جریان انجام می شود. به منظور جلوگیری از خروج سیال از درون لوله پس از ایجاد برش، اتصالات نشتی گیر و شیرهای کنترل کننده و قطع و وصل کننده ی جریان (ولو) را بر روی محل مورد نظر برای برش و انشعاب می بندند تا بتوان برش هات تپی را بدون توقف در جریان سیال بر روی لوله ایجاد کرد. اتصالات لوله و یا بهتر است بگوییم محل مورد نظر برای برش بر روی لوله را طوری دربر می گیرند و پوشش می دهند تا سیال پس از ایجاد برش نتواند به بیرون درز و نشت کند. همچنین ولو ها دارای اهرم هایی هستند که چرخاندن و یا حرکت دادن این اهرم ها موجب قطع شدن و یا بسته شدن جریان می شود. دستگاه هات تپ اصلی ترین عضو این عملیات است که بر روی ولو مذکور بسته می می شود و با استفاده از کاتر و الماسه های خود برش را بر روی لوله ایجاد می کند. پس از پایان برش ولو به حالت بسته در می آید و تا زمان بهره برداری از لوله ی انشعابی به همان حالت باقی خواهد ماند.

حالا فرض کنید این عملیات در ارتفاع و بر روی خطوط لوله ای اجرا شود که چندین متر با سطح زمین فاصله دارند. بدیهی است که استفاده از تمامی تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع (هارنس, کمربند ایمن، نرده ی حفاظتی و غیره) برای انجام این چنین عملیاتی ضروری و لازم است. عملیات هات تپ ماهیتاً سخت و پرریسک است و اگر قرار باشد همین عملیات دشوار در ارتفاع و در شرایط نامتعارف انجام شود، سختی کار و ریسک حاصل از آن را دو برابر خواهد بود. اما پرسنل مجرب و باتجربه ی هات تپ ما با استفاده از انواع تجهیزات و دستورالعمل های ایمنی و فنی قادرند تا هات تپ را در سخت ترین و دشوارترین شرایط کاری به انجام برسانند.  


ارسال دیدگاه