انسداد خطوط لوله


تاریخ ارسال : ۹۵/۰۹/۰۴


عملیات استاپل (Stopple) یا انسداد خطوط لوله، از فرایندهای رایج در خطوط لوله بشمار می‌آید که شرکت پیشگام صنعت ابزار در زمینه انجام آن دارای سوابق درخشانی در داخل و خارج کشور می باشد. فرایند استاپل عبارت است از مسدود کردن خط لوله بمنظور انجام تعمیرات، تعویض قطعات و تجهیزات یا تعمیر بخش‌هایی از لوله که به هر دلیلی دچار آسیب و کارکرد نامناسب شده است. بزرگ‌ترین مزیت این روش نسبت به روش‌های قدیمی این است که با استفاده از عملیات استاپل، بدون نیاز به قطعی جریان از خطوط لوله، فرایند تعمیر و تعویض انجام خواهد شد و به همین دلیل کارفرمایان و صاحبان محترم صنایع آن را بر روش‌های سنتی ترجیح می‌دهند.

استاپل stopple

دستگاه استاپل

این روش شامل فرایندهای زیر می‌باشد:

  • انجام مطالعات مهندسی و کارشناسی در صورت امکان یا عدم امکان عملیات استاپل روی خط لوله: گرچه در موارد متعددی مشاهده شده که مطالعات فنی اولیه توسط تیم مهندسی کارفرمایان به انجام رسیده و جمع بندی نهایی در خصوص انتخاب روش و چگونگی انجام عملیات استاپل به اتمام رسیده است، اما شرکت پیشگام صنعت ابزار خود را متعهد می داند در خصوص هر سفارش جدید، خود مطالعات تخصصی در مورد انتخاب بهترین روش انجام کار را ترتیب داده و در نهات خروجی مطالعات را بصورت مدون به کارفرما ارائه دهد.

لازم به ذکر است اولین گام در این مرحله برآورد امکان‌پذیری یا عدم امکان عملیات است. چه بسا جنس لوله، فشار و دمای سیال یا هر ویژگی فنی یا محیطی دیگر مانع انجام عملیات هات تپ و استاپل شود. در این شرایط باید اصل صداقت و تعهد کاری رعایت شده و کارفرما در خصوص عدم امکان انجام عملیات توجیه فنی شود. حتی‌الامکان روش‌های جایگزین برای دستیابی کارفرما به اهدافش باید تمام و کمال معرفی شود. اما در صورت امکان‌پذیری انجام هات تپ و استاپل، روش‌ها و الزامات فنی و ایمنی کار هات تپ و استاپل باید بصورت دقیق مشخص شود.

  • طراحی و ساخت اسپلیت تی یا هر اتصال مورد نیاز دیگر: هر عملیات استاپل حداقل نیازمند ۴ اتصال روی خط لوله می‌باشد. معمولاً به جهت افزایش ضریب ایمنی و استحکام، و نیز مشخصات فنی خط لوله از اتصال اسپلیت تی استفاده می‌شود. در این خصوص نیز باید سازنده اسپلیت تی مراحل طراحی و ساخت را به صورت شفاف با کارفرما درمیان بگذارد. حضور مستمر ناظر کارفرما بر روند اجرایی ساخت اسپلیت تی بر صحت عملکرد آن تأثیر مثبتی خواهد گذاشت. بعلاوه انجام تست جوش و تست نشتی از الزامات تأیید اسپلیت تی می‌باشد که حتی در صورت عدم الزام کارفرما، سازنده اسپلیت تی متعهد به انجام‌شان است.
  • نصب اتصالات روی خطوط لوله: نصب و جوشکاری اسپلیت تی و سایر اتصالات روی لوله خود مکانیزم دقیق و ویژه‌ای را شامل می‌شود. از آن جا که عملکرد خط لوله در آینده و حین انجام تعمیرات روی بخش جدا شده مستلزم دقت و حساسیت ویژه روی فرایند اسپلیت تی است، استفاده از جوشکاران و نصابان متبحر و کارآزموده ضروری محسوب می‌شود.
  • انجام دو عملیات انشعاب گرم هات تپ بمنظور ایجاد یک خط بای پس (By Pass): از چهار عملیات ذکر شده‌ی انشعاب گرم هات تپ، دو عملیات ابتدایی و انتهایی بمنظور ایجاد بای پس و خط فرعی موقتی روی لوله انجام می‌گیرد. در این خصوص باید دستگاه هات تپ، تجهیزات و اتصالات و سایر موارد متناسب با موقعیت و مشخصات خط لوله انجام گیرد. شرکت پیشگام صنعت ابزار به جهت تجربه انجام بیش از ۴۰۰۰ عملیات هات تپ قادر به انجام روش‌های ابداعی و خلاقانه جهت تسهیل روند کار و افزایش سرعت زمان تحول خواهد بود.
انسداد لوله

انسداد خط لوله

  • انجام دو عملیات هات تپ مابین دو سر آن بخش از خط لوله که نیازمند تعمیر یا تعویض است: دو عملیات میانی هات تپ هم سایز با خط لوله اصلی و بمنظور گشودن مجرایی جهت ورود دستگاه استاپل و انسداد خط لوله انجام می‌شوند. در این خصوص عملیات هات تپ در اسرع وقت انجام خواهد شد.
  • انجام عملیات استاپل: پس از اتمام هات تپ و خروج آن از مجموعه، انسداد خط لوله از طریق نصب دستگاه استاپل انجام خواهد شد. دستگاه استاپل دارای پلاگ‌هایی می باشد که وارد لوله می‌شوند، در راستای لوله قرار می‌گیرند و کل فضای داخلی لوله را پوشش می‌دهند. به این ترتیب مجازی جریان سیال بسته شده و خط آماده جداسازی و تعمیر خواهد شد.
  • انجام تعمیرات مورد نیاز در بخش جدا شده از جریان خط لوله: حال می‌توان بخشی از لوله که مسدود شده را به هر طریق از خط جدا کرده و عملیات‌های مورد نیاز روی آن را انجام داد. این عملیات ممکن است تعمیر لوله بخاطر نشتی را شامل شود، ممکن است تعویض لوله را شامل شود، می‌تواند معادل نصب تجهیزات جدید روی جداره داخلی یا خارجی لوله باشد، می‌تواند تغییر مسیر آن بخش از لوله باشد و سایر موارد.
  • نصب مجدد بخش جدا شده و خارج کردن دستگاه استاپل از دو سر بخش جدا شده: پس از اتمام فرایند تعمیر یا تعویض مراحل بازگرداندن خط به حالت سابق آغاز خواهند شد. در این مرحله دستگاه استاپل از مجموعه خارج شده، خط بای پس نیز از جدا می‌شود و سیال دوباره روی لوله جاری به جریان می‌افتد.

به دلیل پیچیدگی و متغیرهای عدیده در انجام عملیات استاپل، این فرایند ضرورتاً می‌بایست توسط تیم مهندسی و اجرایی متبحر و کارکشته انجام شود. در غیر این‌صورت، و در صورت بروز حتی یک رخداد غیر مترقبه، کل فرایند دچار خدشه شده و آسیب‌های ناشی از آن متوجه کارفرما و تیم اجرایی استاپل خواهد شد. بنابراین انتخاب مجریان کارآزموده، آزمون پس‌داه و دارای حسن سابقه در انجام چند عملیات موفق استاپل در پیشبرد پروژه بسیار راهگشا خواهد بود.

شرکت پیشگام صنعت ابزار به پشتوانه دانش فنی و سوابق خود، در حال حاضر قادر به انجام عملیات انسداد خط لوله یا استاپل روی انواع خطوط لوله حاوی سیالات مختلف با دما و فشارهای مختلف است. طبیعتاً بسته به مشخصات فنی لوله، ویژگی‌های سیال و موقعیت انجام عملیات استاپل، فرایند دشواری‌های خاص خود را خواهد داشت اما ما اطمینان می‌دهیم که قادریم تمامی عملیات‌های استاپل روی انواع جریانات خط لوله از سایزهای ½ تا ۷۲ اینچ را بدون بروز هر گونه حاشیه فنی و ایمنی و تحت نظارت کامل کارفرما، در اسرع وقت تحویل مشتریان محترم داده و صحت عملکرد خود را برای مدت طولانی تضمین کنیم.

البته تمامی این تعهدات مشروط به گام اولیه یعنی مطالعات مهندسی و تأیید امکان پذیری انجام عملیات استاپل روی خط لوله مورد تقاضای مشتریان است. علاوه بر این، بر حسب تجاربی که در انجام این عملیات کسب کرده‌ایم، و به طور کلی با توجه به آشنایی با فرایندهای مختلف خطوط لوله، شرکت پیشگام صنعت ابزار توانایی ارائه مشاوره‌های تخصصی در خصوص انتخاب و انجام بهترین فرایندها روی خطوط لوله بمنظور رفع مشکل و حل مسئله را دارا می‌باشد.

عملیات استاپل

عملیات استاپل

چه بسا، چنان‌که در موارد متعددی بدان برخورده‌ایم، کارفرمایان روش‌ها و فرایندهایی را تقاضا می‌کنند که بهینه محسوب‌ نمی شود و ممکن است پرسنل فنی و اجرایی شرکت پیشگام صنعت ابزار، الگوهای بهینه‌تر و به‌روز‌تری را مد نظر داشته باشند. در چنین شرایطی، تعهد کاری اقتضا می‌کند روش‌های جایگزین به کارفرمایان ارائه و در صورت توافق الگوی کار بر حسب آن تدوین شود. اما بطور کلی و در راستای سیاست‌های کلی شرکت مبنی بر جلب رضایت مشتری، انتخاب روش‌ها و الگوها، و تأیید نهایی آن ها بر عهده مشتریان محترم خواهد بود.

شرکت پیشگام صنعت ابزار توانایی انجام عملیات هات تپ و استاپل روی خطوط لوله حاوی سیالات آب، گاز، نفت و مشتقات این سیالات در سایزهای ½ اینچ تا ۷۲ اینچ را دارا بوده و در تمامی روزهای هفته آمادگی دریافت سفارشات و نظرات کارفرمایان محترم را خواهد داشت.