ساخت اسپلیت تی


تاریخ ارسال : ۹۶/۰۵/۲۶


ساخت اسپلیت تی

اسپلیت تی اصلی ترین اتصال فیتینگ عملیات هات تپ و از جمله ابزارهای بسیار مورد استفاده در piping و در مجموع در صنایع نفت و گاز است. سازندگان این اتصال معمولاً پس از دریافت اطلاعات اولیه دست به طراحی ها، کارشناسی های فنی و مهندسی برای ساخت یک split tee مطمئن و مناسب برای کار می زنند. معیارهای ایشان در طراحی وانجام فازهای مهندسی ویژگی های خط و سیال می باشد. اسپلیت تی باید به گونه ای ساخته شود که در مقابل فشاری که از ناحیه خط لوله یا سیال درون لوله اصلی و از مجرای اسپلیت تی وارد انشعاب جدید می شود، استحکام لازم را داشته باشد. تعیین جنس لوله و ضخامت آن، طول اسپلیت تی و مواردی از این قبیل همگی بر اساس این فرایندهای مهندسی انجام می شوند. تیم مهندسی می  تواند از جانب لوله و سیال بر اسپلیت تی وارد شود را محاسبه و بر اساس آن متریال هایی فراهم کند تا توان تحمل فارهای مذکور را داشته باشند. همچنین باید دستورالعملی جهت جوشکاری قطعات split tee روی یکدیگر تدوین شود به ترتیبی که در آن نیز ضریب استحکام مطمئنی برای اسپلیت تی در نظر گرفته شده باشد.

ساخت اسپلیت تی

ساخت اسپلیت تی

عواملی که به عنوان معیارهای یک اسپلیت تی مستحکم و مناسب برای انجام هات تپ مطرح می شوند را می توان به شرح زیر برشرد:

مقاومت کششی اسپلیت تی: یکی از معیارهای بسیار مهم برای یک اسپلیت تی خوب مقامت آن در برابر نیروی کششی است که پس  از انجام علیات هات تپ بر آن وارد می شود. اصلی ترین نیروی کششی که بر split tee وارد می شود از محل سوراخ بریده شده از ناحیه عملیات هات تپ است. یعنی وقتی انشعاب جدید حاصل می شود بخشی از لوله که سوراخ شده است در برابر فشار سیال و سایر بخش های لوله اصلی تمایل به تغییر شکل و نوسان پیدا می کند که همین امر بر split tee نیز فشار می آورد. در نتیجه در اسپلیت تی تمایل به کشش ایجاد می شود. در این شرایط میزان استحکام کششی این اتصال بهرین فاکتور برای مقاومت در برابر چینن معضلی خواهد بود. البته فاکتور مهم دیگری که در این خصوص مهم است نحوه جوشکاری اسپلیت تی روی لوله خواهد بود که این مورد ربطی به نحوه ساخت اتصال ندارد. از این رو هم فرایند ساخت اتصال و هم جوشکاریsplit tee روی لوله می بایست با دقت و حساسیت بالا انجام گیرد.

همچنین می بایست در مورد مقاومت خمشی اسپلیت تی در مقابل فشارهای وارده نیز اطمینان کامل حاصل شود. split tee یک اتصال روی خطوط لوله است که از سه ناحیه تحت فشار می باشد و فضای خالی بریده شده که همان انشعاب جدید می باشد نیز فشاری مضاعف بر خطوط جوش و خود اتصال وارد می کند. می بایست طراحی و ساخت اسپلیت تی به گونه ای باشد که مقاومت و ضریب اطمینان کافی برای مقابله با این فشارها را داشته باشد. در صورتی که این توان وجود نداشته باشد عملیات هات تپ به صورت اساسی با مشکل رو در رو خواهد شد. در هر لحظه ای که split tee به ایرادی بر بخورد آسیب های آن می تواند ابعاد عمیقی داشته باشد. کوچک ترین عوارضی که بروز ایراد در اسپلیت تی می تواند داشته باشد وادار شدن مجموعه به shut down و تعطیل کردن موقت خط است تا ایراد مذکور برطرف شود.

مقاومت اسپلیت تی مقابل ضربه از دیگر فاکتورهایی است که می بایست مورد ارزیابی و پایش قرار گیرد. این اتصال به هر دلیلی می تواند در معرض ضربات قرار گیرد. موقعیت مکانی، شرایط محیطی و اقتضای کار می طلبد که اتصال split tee به شدت های مختلف ضربه بخورد. می بایست حداکثر ضریب تحمل اسپلیت تی در مقابل ضربات متناسب با اقتضای کاری و کارکرد این اتصال باشد. در غیر این صورت نمی توان نسبت به عملکرد صحیح آن اطمینان کامل داشت. اتصال split tee یک اتصال سه شاخه با چندین قطعه است که به روش جوشکاری به هم متصل شده اند. خطوط جوش باید تاب و تحمل ضربات ناشی از شرایط را داشته باشند تا کمترین میزان آسیب را داشته باشند. دستورالعمل های ساخت و جوشکاری این اتصال، در کنار روش های اجرایی جوشکاری اسپلیت تی برای نیل به این هدف بسیار مهم اند. ضمن این که به کار گیری جوشکاران متبحر و حرفه ای نیز در این زمینه بسیار نقش اساسی دارد. تمامی استانداردهای جوشکاری روی خطوط لوله و انجام عملبات هات تپ بر  اهمیت استفاده از نیروی جوشکار متبحر تأکید ورزیده اند.

اسپلیت تی

ساخت اسپلیت تی

سختی split tee از دیگر فاکتورهایی است که در تعیین کیفیت و صحت عملکرد آن بسیار مؤثر است. در این خصوص انتخاب متریال حرف اول را می زند. معمولاً از این حیث جنس متریال لوله اصلی حرف اول را می زند. متریال انتخابی برای ساخت اسپلیت تی نباید آن چنان سنگین تر و سخت تر از متریال لوله باشد که باعث سنگینی بیش از اندازه و تحمیل فشار نامتعارف یبه آن شود، و نه باید آن چنان سبک و ضعیف باشد که تحمل فشار وارد از ناحیه لوله را نداشته باشد. بنابراین سختی اتصال split tee معیاری مهم در تعیین کیفیت این اتصال محسوب می شود.

ساخت اسپلیت تی باید بر اساس شاخص های ذکر شده فوق انجام گیرد.عدم توجه به این موارد می تواند نتیجه کار را نامطمئن و شکننده کند. سازنده اسپلیت تی می بایست در انتخاب متریال ها، تدوین دستورالعمل های ساخت اسپلیت تی، تدوین روش های اجرایی انجام جوشکاری و نصب اتصالات و قطعات روی همدیگر، و انتخاب جوشکاران و نیروی انسانی متبحر بیشترین حساسیت را به خرج دهد تا عملیات هات تپ یا هر گونه فرایندی که به نحوی نیاز به ساخت اسپلیت تی را اقتضا می کند بهترین نتیجه ممکن را به همراه داشته باشد.


ارسال دیدگاه