آموزش عملیات هات تپ


تاریخ ارسال : ۹۶/۰۳/۲۵


هات تپ

هات تپ خطوط لوله از جمله خدمات پایدار در صنایع نفت و گازی قلمداد می شود که از بدو پیدایش و تکوین نظر برنامه ریزان و فعالان حوزه های نفتی و گازی و پتروشیمی و نیروگاهی را عمیقاً به خود جلب کرده است. امروزه عملیات انشعاب گرم هات تپ تنها راه حل برای انشعاب گیری از خطوط لوله ای محسوب می شو د که سیال درون آن ها در جریان می باشد.  فعالان و برنامه ریزان واحدهای پالایشگاهی و نیروگاهی ترجیح می دهند با برون سپاری عملیات به پیمانکاران متبحر و مجرب، فرایند انشعاب گیری از خطوط خود را با کمترین هزینه و زمان ممکن به انجام رسانند، اما این هرگز به معنای آن نخواهد بود که این واحدها خود فاقد هر گونه درک و شناخت نسبت به الزامات و استانداردهای عملیات هات تپ باشند. از این رو صرف اجرای عملیات هات تپ نیازمند دریافت آموزش ها و مهارت های لازم نیست بلکه هر نیرو یا واحد صنعتی که به هر نحو درگیر فرایند انشعاب گیری گرم هات تپ می شود باید به نوبه خود و در سطحی که با فرایند سر و کار خواهد داشت می بایست با آن آشنایی پیدا کند.

هات تپ

آموزش هات تپ

سطوح درجه و میزان آشنایی با هات تپ بستگی به مرتبه درگیری با این فرایند خواهد داشت. ممکن است میزان دخالت گری به قدری محدود باشد که فقط آشنایی با یکسری اصول نظری در مورد عملیات کفایت کند، اما ممکن نیز هست که فرایند چنان پیچیده شود که نه صرف آشنایی بلکه تسلط تمام و کمال بر فرایند در دستور کار قرار گیرد. میزان و مرتبه سطح اطلاعات از فرایند هات تپ را می توان به دسته های زیر برشمرد:

– ممکن است یک واحد صنعتی نیازمند انجام عملیات هات تپ شود و به جهت عدم آشنایی مطلق در صدد آشنایی اجمالی با فرایند است. این آشنایی می تواند در ادامه به همکاری درازمدت بیانجامد اما در لحظه ابتدایی صرف دانش کلی در خصوص چگونگی فرایند هات تپ، مراحل آن و برخی الزامات ایمنی آن کفایت می کند. در این مرحله مشتری در صدد  آن است که توجیه فنی و اقتصادی عملیات هات تپ را دریابد و در این زمینه میزان اطلاعات مورد نیاز وی بسیار محدود خواهد بود.

– ممکن است واحدی صنعتی پس از آشنایی کلی با عملیات انشعاب گیری گرم، یا ضمن آشنایی پیشینی که نسبت به این عملیات داشته است در صدد برون سپاری و واگذار کردن عملیات هات تپ به یک پیمانکار باشد. در این صورت پیمانکار باید آموزش های لازم جت انجام عملیات را به وی بدهد. این جزو الزامات و استانداردهای عملیات هات تپ می باشد که کلیه فرایندها و مراحل باید مبتنی بر تعامل و توافق باشد و هیچ گامی بدون هماهنگی نباید برداشته شود. از سوی دیگر عملیات هات تپ خساسیت ها و دشواری هایی دارد که ممکن است کارفرمایان و مشتریان به جهت عدم آشنایی با آن نسبت به آن ها غفلت کنند و لذا حین کار با بی ملاحظگی نسبت به آن ها اسباب بروز آسیب و خطا را در کار ایجاد کنند. برای پیشگیری از بروز چنین سوانحی آموزش پیش از انجام کار ضروی است. علاوه بر این مشتریان و کارفرمایان باید نسبت به الطزامات ایمنی  و بهداشت عملیات نیز مطلع باشند تا برنامه ریزی های لازم به عمل آورده شود. البته پالایشگاه ها، مجتمع های پتروشیمی و سایر صنایع معمولاً دارای واحدهای ایمنی و بهداشت صنعتی بوده و در این خصوص توجهات لازم را مبذول می کنند اما حساسیت هایی متوجه خود عملیات انشعاب گیری گرم است که می بایست نسبت به آن ها اطلاعات و اشراف کافی وجود داشته باشد. در این زمینه نیز وظیفه مجری عملیات هات تپ انتقال اطلاعات و داده ها برای ممانعت از بروز آسیب است.

همچنین کارفرمایان و برنامه ریزان می بایست برآوردی از فرایندهای برنامه ریزی خطوط لوله خود حین انجام عملیات هات تپ داشته باشند. اصولاً انشعاب گیری گرم یا hot tap زمانی باید انجام گیرد که خط لوله حداقل فشار سیال مورد نظر برای توجیه فنی انشعاب گیری گرم را داشته باشد. در صورتی که سیال راکد باشد، یا خط خالی از سیال باشد، یا فقط بخشی از لوله حاوی سیال بوده و مابقی خالی باشند امکان انجام عملیات هات تپ وجود نخواهد داشت. برای انشعاب گیری گرم حداقلی از فشار لازم است تا حرارت عملیات انشعاب گیری گرم از طریق سیال خنثی شود. علاوه بر این موارد دیگری نیز برای هماهنگی لازم هستند که کارفرما می بایست نسبت به آن ها اطلاع کافی داشته باشد.

اصولاً طرح امکان سنجی عملیات هات تپ در درجه اول در اختیار کارفرما قرار می گیرد تا نظر وی نسبت به توجیه پذیری عملیات جلب شود. در این مرحله آموزش ها و راهنمایی های لازم به وی داده می شود تا نسبت به میزان اطمینان و ایمنی کار اطلاعات کافی به دست بیاورد. بنابراین حتی کارفرما بودن نیز مستلزم کسب کردن درجه ای از دانش فنی در زمینه هات تپ می باشد و بدون آن پذیرفتن عملیات نه از سوی کارفرما منطقی می نماید و نه پیمانکار مجاز است که بدون انتقال این گونه اطلاعات دست به انجام عملیات هات تپ بزند.

– در مواقعی یک واحد صنعتی در صدد بر می آید خود تبدیل به مجری عملیات انشعاب گیری به روش گرم شود. بسیاری از واحدهای صنعتی نفتی و گازی به دلیل حجم بالای عملیات های انشعاب گیری که دارند، ترجیح می دهند به جای استفاده از پیمانکاران خود با خرید دستگاه هات تپ اقدام به انجام عملیات های انشعاب گرم مربوط به مجتمع خود کنند. البته این اقدام تنها زمانی مقرون به صرفه خواهد بود که اولاً تعدد عملیات های انشعاب گیری داشته باشیم و دوماً عملیات ها در سایزهای نزدیک به یکدیگر انجام شوند تا برای اجرای شان نیاز به یک دستگاه هات تپ باشد. در غیر این صورت تهیه و خید چندین دستگاه هات تپ چندان توجیه اقتصادی نخاوهد داشت. در هر صورت شرکت پیشگام صنعت ابازار تجذبه برگزاری دوره های آموزشی متعدد برای آن دسته واحدهای صنعتی که دارای دستگاه هات تپ بوده و در صدد بوده اند خود اجرای عملیات های شان را برعهده بگیرند را دارد. این دوره ها می بایست به صورت جامع و کامل و با در نظر داشتن تمامی متغیرهای شاخص در عملیات انشعاب گرم برگزار شود. کلاس ها به دو کارگروه نظری و عملی تقسیم خواهد شد. در دوره های نظری استانداردها، روش های اجرایی و دستورالعمل ها، الزامات و تدابیر فنی ویژه ارائه خواهند گردید. در این مرحله می بایست تیم فنی و مهندسی تربیت شود به نحوی که توان تصمیم گیری و تصمیم سازی در زمینه اجرای هات تپ را داشته باشد.

دوره دوم نیز دوره آموزش اجرایی عملیات هات تپ می باشد که متوجه اپراتورهایی است که قرار است این عملیات را انجام دهند. در این دوره اپراتورها به لحاظ کار با دستگاه هات تپ، اجزا و قطعات آن، چگونگی نصب قطعات و اتصالات آن روی یکدیگر و رفاتر فنی دستگاه هات تپ آشنایی حاصل می کنند. می بایست در این مرحله نسبت به تمامی متغیرهای محیطی و فنی که حین کار بروز خواهد یافت اطلااعت کافی منتقل شود. در نهایت نیز بهتر آن است که یک عملیات انشعاب گیری گرم به صورت آزمایشی برای اپرتورها و مهندسین واحد صنعتی مذکور اجرا شود تا با ابعاد اجرایی کاز نیز آشنایی حاصل کنند.

البته لازم به ذکر است که این قسم آموزش ها هرگز نمی توانند واحدهای صنعتی را تبدیل به مجری عملیات هات تپ کنند. اجرای عملیات نیازمند کسب تجربه به مروز زمان و درس گیری از رویدادهایی است که در گذز زمان و از خلال فرایندها به وقوع می پیوندند. این آموزش ها در واقع گام اول جهت ورود به عرصه عملیات هات تپ محسوب می شوند.

هات تپ

هات تپ

شرکت پیشگام صنعت ابزار به پشتوانه تجارب و سوابق طولانی خود در زمینه اجرا و آموزش انشعاب گیری گرم، آمادگی کامل جهت برگزاری دوره های آموزشی در هر سطحی که واحدهای صنعتی درخواست کننده مد نظر دارند را دارا هستند و از این رو در صورت دریافت درخواست سریعاً در خصوص آن اقدامات لازم را به انجام می رسانند.


ارسال دیدگاه