اسپلیت تی با فلنج لاک اورینگ


تاریخ ارسال : ۹۶/۰۹/۲۱


ساخت اسپلیت تی از روش جوشکاری. تصویر جوشکاری آرگون فلنج روی اسپلیت تی را نشان می دهد

اتصالات خطوط لوله معمولاً دارای کاربردهای متعدد می باشند و اتصالی نمی توان یافت که به یک منظور مشخص مورد استفاده قرار گرفته باشد. اسپلیت تی (Split tee) به عنوان یکی از رایج ترین اتصالات در خطوط لوله نفت، گاز، فرآورده ها و بخار نیز واجد همین ویژگی است. گرچه منظور اصلی استفاده از این اتصال ایجاد یک انشعاب جدید است، اما باید توجه داشت که این اتصال به چه منظوری ساخته شده و نصب می شود.

بر حسب نوع کاربردی که اسپلیت تی می تواند داشته باشد متریال ها و فرایند تأمین قطعات آن متفاوت خواهد بود. در صورتی که برای ایجاد یک انشعاب جدید ساخته می شود طبیعتاً یک فلنج متناسب با کلاس فشار خط روی نیپل نصب شده و اتصال مورد استفاده می باشد. سپس روی آن یک ولو پیچ و مهره می شود و مجموعه آماده برای نصب خط انشعابی خواهد بود. در صورتی که هدف مسدود کردن خط لوله می باشد نیز وضع به همین منوال است، با این تفاوت که یک پلاگ درون اسپلیت تی کار گذاشته می شود و به این ترتیب تا زمانی که قرار است خط مسدود بماند اسپلیت تی حاوی پلاگ خواهد بود. پس از اتمام کار پلاگ از مجموعه خارج شده و خط مجدداً آماده فعلیت می شود.

اگر هدف نصب برخی اتصالات دائم روی اسپلیت تی باشد طریقه ساخت متفاوت خواهد بود. برای مثال در زمانی که قرار است درون اسپلیت تی یک پیگ گارد (Guide Bar) جاگذاری شود، علاوه بر فلنجی که روی نیپل نصب خواهد شد، یک فلنج لاک اورینگ یا قفل شونده نیز درون نیپل جاگذاری می شود که نقش نگهدارنده پیگ گارد را خواهد داشت. فلنج های لاک اورینگ دارای پیچ های قفل شونده ای می باشند که روی نیپل نصب می شوند و با بستن پیچ ها فلنج حول محور مرکزی نیپل اسپلیت تی جمع می شود. برای نصب پیگ گارد درون اسپلیت تی طبیعتاً ابتدا این اتصال روی لوله نصب و جوشکاری خواهد شد، و سپس انشعاب گیری روی خط لوله انجام می شود. در مرحله بعد کاتر دستگاه انشعاب را از دستگاه جدا کرده و به جای آن پیگ گارد را نصب خواهیم کرد. در این مرحله و پس از بستن دستگاه انشعاب روی ولو، پیشروی نه کاتر بلکه پیگ گارد را به درون اسپلیت تی هدایت خواهد کرد.

اسپلیت تی دارای فلنج قفل شونده لاک اورینگ

اسپلیت تی دارای فلنج قفل شونده یا لاک اورینگ (Lock O-Ring) روی لوله نصب و از طریق آن پیگ گارد در محل تثبیت می شود.

پیگ گارد طبیعتاً بر حسب سایز نیپل ساخته و درون آن نصب می شود. این اتصال معمولاً به این منظور استفاده می شود که مسیر حرکت پیگ حین عملیات پیگ رانی (Pig Running) را کنترل و هدایت کند. از همین رو در فرایند ساخت به استانداردها و آیتم های تأثیرگذار در کارایی این محصول باید بسیار دقت کرد. پس از پیشروی دستگاه انشعاب و رسیده پیگ گارد به مقصد مورد نظر پیشروی متوقف شده و اپراتورها پیچ های فلنج لاک اورینگ (Lock O-Ring Flange) را محکم می کنند تا زمانی که فلنج با پیگ گارد درگیر شود و آن را در محل قرار گرفته شده تثبیت کند.

پیگ گارد نقش محافظت کننده اسپلیت تی و مانع تغییر مسیر پیگ در امتداد فرایندش را خواهد داشت. اسپلیت تی ساخته شده برای این فرایند با شکل معمول آن چندان تفاوتی ندارد، با این وجه تمایز که روی نیپل دو تکه قطعه نصب می شوند. در حالت عادی روی نیپل اتصال یک فلنج جوشکاری خواهد شد و به این ترتیب اتصال آماده بهره برداری خواهد شد، اما در زمانی که نیازمند اسپیت تی با فلنج لاک اورینگ باشیم می بایست ابتدا یک اتصال تبدیل روی نیپل جوشکاری شو که یک سر آن مخروطی بوده  وبه نیپل حجوش داده شود و سر دیگر آن محل نصب فلنج لاک اورینگ و خود فلنج باشد. فلنج لاک اورینگ در واقع در محلی میان نیپل اسپلیت تی و فلنج قرار خواهد گرفت. طراحی و ساخت اسپلیت تی به این نحو باید به گونه ای باشد که پیچ ها در دسترس اپراتورها بوده و فرایند بستن پیچ به سادگی انجام شود.

پس از اتمام فرایند نصب پیگ رانی از طریق فلنج های نگهدارنده لاک اورینگ اسپلیت تی، می توان عقب نشینی دستگاه انشعاب را آغاز کرده و سپس ولو نصب شده روی اتصال را بست. شرکت پیشگام صنعت ابزار در زمینه نصب فلنج لاک اورینگ دارای تبحر و تخصص کافی می باشد. برای آن دسته واحدهای صنعتی که به منظور انجام عملیات پیگ رانی، یا هر فرایند مرتبط دیگر روی خطوط لوله خود می بایست از اتصالات فلنج دار لاک اورینگ استفاده کنند، ما آماده ساخت اتصال، نصب و جوشکاری و انجام عملیات نصب می باشیم. این امر به ظاهر فرایندی دو یا سه مرحله ای به نظر می رسد. اما فرایند طراحی و مهندسی چنین پروژه ای متغیرهای تعیین کننده عدیده ای دارد که اهمال نسبت به هر کدام از آن ها می تواند کل فرایند را دچار ایراد و آسیب گرداند.

از این رو در صورت نیاز به دریافت مشاوره و راهنمایی، نیاز به ساخت و تأمین این دست قطعات و اجرای عملیات نصب از طریق ذستگاه انشعاب گیری، ما آمادگی کامل داریم که کلیه خدمات مذکور و مرتبط با آن را در اسرع وقت وبدون ایراد به انجام برسانیم. تجارب متعدد ما در زمینه نصب پیگ گارد از طریق فلنج های قفل شونده لاک اورینگ پشتوانه ای است که به واسطه آن می توانیم چنین فرایندهایی را به سادگی و بدون بروز هر گونه عیب و نقصی به انجام برسانیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شکاره ۳۴۷۱۷۹۰۲-۰۲۶ تماس حاصل فرمایید و نسبت به کم و کیف فرایند و پروژه های مشابه اطلاعات کافی را اخذ کنید. ما به صورت شبانه روزی و در تمامی روزهای هفته آماده ارائه خدماتی این چنین به شما بوده و قادریم بهترین تجهیزات با بهترین طراحی ها و کارکشته ترین اپراتورهای اجرایی را در اختیار پروژه های شما قرار دهیم.

اسپلیت تی- اسپلیت تی پیگ گارد- اسپلیت تی پیگ رانی


ارسال دیدگاه