عملکرد دستگاه هات تپ


تاریخ ارسال : ۹۶/۰۳/۱۱


هات تپ

دستگاه هات تپ مکانیزم خاص خود برای انجام عملیات انشعاب گیری از خطوط لوله را دارد. مجموعه اجزا و قطعات آن به نحوی حساب شده و دقیق روی هم سوار می شوند تا تمامی جوانب که هدف اصل عملیات یعنی انشعاب گیری از خط لوله است تحقق پیدا کند. سازنده دستگاه هات تپ معمولاً اشراف عملیاتی روی تمامی ابعاد و جوانب پروژه هات تپ دارد. در غیر این صورت قطعاً کیفیت محصول ساخته شده مناسب برای انجام عملیات ها نخواهد بود. سازنده هات تپ قطعات و اتصالات دستگاه را به گونه ای متوازن و متعادل نصب و تجهیز می کند. از این حیث دستگاه هات تپ اگر فرایند ساخت آن مطابق با استانداردها انجام شده باشد ایمنی و کیفیت لازم را خواهد داشت، اما این به آن معنا نیست که دستگاه هات تپ به محض خریداری برای انجام هر عملیاتی آمادگی کامل دارد.

هات تپ

انشعاب گرم

هر عملیات انشعاب گرم با توجه به سایز لوله و انشعاب، فشار خط و دمای آن و جریان سیال ویژگی های منحصر به فردی دارد که به نوبه خود تجهیزات و امکانات خاص خود را می طلبد. آن چه به عنوان کارکرد و ویژگی کلی دستگاه هات تپ برشمرد انشعاب گیری ا ز خط لوله به رو پیشروی کاتر و درگیر شدن آن با لوله و انجام انشعاب است. در این فرایند چنان که اشاره شد کلیه اجزا و قطعات دستگاه هات تپ باید توانایی و قابلیت انجام عملیات را داشته باشند. سازنده دستگاه باید توجه داشته باشد که اجزای این دستگاه ممکن است با سخت ترین آلیاژها درگیری پیدا کرده و به ناچار پیشروی کند. قطعاتی که حین کار مستقیما درگیر عملیات خواهند شد را می توان به شرح زیر برشمرد:

  • شفت دستگاه هات تپ که وظیفه پیشروی و دریگر کردن سایر اجزای دستگاه هات تپ با لوله را دارد. طبیعتاً این قطعه باید مقاومت کافی در مقابل فشار وارده از ناحیه درگیری کاتر با لوله را تحمل کند. ضمن این که دستگاه باید به گونه ای طراحی شده باشد که ضمن پیشروی یه هر دلیلی شفت از مجموعه خارج نشود. یعنی محل نصب آن باید استحکام لازم را داشته باشد تا حین عملیات و در نتیجه فشار سیال و محل درگیری از جای خدو در نرفته و پس روسی نکند. شفت باید استحاکم لازم حین کردش و پیشروی را داشته باشد تا دچار تاب خوردگی و اعوجاج حین پیشروی نشود. در این صورت طبیعتاً شفت بلا استفاده شده و کارکرد خود را از دست خواهد داد.
  • گیربکس: دستگاه های هات تپ از دو نوع اند. دستگاه های هات تپ دستی که محرکی از جنس دستی داشته و اپراتور خود فرایند باردهی را انجام می دهد. در این صورت نه نیازی به محرک های هیدرولیک و پنوماتیک وجود دارد و نه نیاز به گیربکس. اما عملیات های هات تپ همیشه به آن سادگی نیستند که از طریق نیروی انسانی قابل انجام باشند. در اغلب موارد انرژی از طریق گیربکس به مجموعه منتقل می شود.
  • قطعات سوراخکاری و برش لوله یا مخزن شامل مته راهنما که وظیفه سوراخ کردن سطح را بر عهده دارد و کاتر که به واسطه الماسه ها برش سطح به سایز انشعاب مورد نظر را به انجام می رساند. این قطعات و اتصالات باید متناسب با جنس و ضخامت لوله یا مخزن انتخاب شوند. در صورتی که لوله از آلیاژهایی نظیر کربن استیل ساخته شده باشد طبیعتاً الماسه های نصب شده روی مته و کاتر باید دارای جنس مناسب و متناسب با جنس لوله باشند. همچنین در شرایط خاص و زمانی که برای مثال برش روی لوله های پلی اتیلن به وقوع می پیوندد باید تدابیر لازم در خصوص تجهیز دستگاه و آماده سازی آن صورت گیرد.

ماشین مکانیکی هات تپ یا انشعاب داغ اجازه می دهد تا حفاری از طریق دیواره لوله از طریق اتصالات وارد شود و  خدمات یا موضوعاتی نظیر انشعاب گیری ممکن شود. این دستگاه دارای مته و کاتری است که به آن اجازه سوراخ کردن و برش داغ سطوح، لوله ها و مخازن فولادی، گالوانیزه‌ای، مسی / برنجی یا حتی لوله های پی وی سی را می دهد. برای انجام عملیات هات تپ قطعات عملیات شامل کاتر، هولدر، آداپتور و مته راهنما روی بدنه مونتاژ شده و شفت درون بدنه نیز با پیشروی دستگاه هات تپ را قادر به حفاری لوله یا مخزن تحت فشار (بهره برداری گرم) می کند. خروجی فرایند آماده سازی شامل اسمبلی اصلی بدنه دستگاه هات تپ است که متناسب با اتصالات همراه با شفت می باشد. مته راهنما برای سوراخ کردن لوله، و حفظ کوپن مورد استفاده قرار می گیرد. مانع از سوراخ اره و اره سوراخ محور. اره سوراخ در هر دور در دقیقه توصیه می شود سوراخ سازنده مته مورد استفاده قرار گیرد. مکانیک دستگاه انشعاب داغ ماشین بهره برداری مته موتور. دستگاه ضربه زدن تنها با دریچه، زین، اتصالات و لوله کشی عرضه شده توسط اپراتور است.

با توجه به آن چه گفته شد دستگاه هات تپ می تواند حکم یک ماده خام و ابزار اولیه جهت انجام عملیات انشعاب گرم را داشته باشد اما عملیات هات تپ به چیزی بیش از این نیاز دارد. در درجه اول دستگاه باید برای سایز مورد نظر و لوله یا مخزنی که کار روی آن انجام می شود آماده و تجهیز شود. در صورتی که لوله از جنس سخت یا از جنس های خاص و ویژه می باشد باید تدابیر لازم  واقدامات اضافی برای تجهیز دستگاه هات تپ روی آن انجام شود. در صورتی که اقدامات موجود کفایت نمی کند و عملیات شرایط ویژه دارد حتی ممکن است لازم باشد روی تجهیزات اساسی دستگاه نظیر شفت و گیربکس نیز اصلاحاتی انجام شود. این امر بستگی به درجه پیچیدگی عملیات و میزان مهارت مجری هات تپ برای انجام این نوع اقدامات اصلاحی دارد. بعضاً ممکن است نیاز باشد که با توجه به درجه بالای پیچیدگی عملیات دستگاه در نقاط اتصال تقویت شود. برای مثال ممکن است فشار سیال درون لوله بسیار بالا باشد. عملیات های هات تپ روی خطوط لوله بخار یا خطوطی که سیال بسیار پرفشار دارند از این جمله است. در این صورت محل اتصال قطعات دستگاه هات تپ باید تقویت شود چون فشار وارده از ناحیه سیال ممکن است باعث تضعیف و یا حتی شکستن ابزارهای اتصال شود و به این ترتیب دستگاه حین انجام عملیات کارکرد خود را از دست بدهد.

اما چنان که اشاره شد تجهیز و آمده سازی دستگاه هات تپ به منظور اجرای عملیات نیازمنذ دانش فنی و اشراف بر کارکرد و نقش مجموعه قطعات دستگاه دارد. فرایند اصلاح باید زیر نظر مهندسین و تکنسین های مجرب و مسلط بر تمامی ابعاد دستگاه و عملیات هات تپ انجام شود. ایشان باید با استانداردهای حاکم بر خطوط لوله و سیالات آشنایی داشته و بدانند که مجموعه قطعات دستگاه باید چگونه و بر حسب چه معیارهای حاکم در خط لوله و سیال آن آماده سازی و تنظیم شوند. در صورتی که ایشان آمادگی و دانش کافی برای انجام این قسم کارها را ندارد اکیداً توصیه می شود که به هیچ عنوان سراغ این کار نروند، چرا که نه تنها آناتومی و تعادل دستگاه هات تپ به هم ریخته می شود بلکه در نهایت خروجی کار نیز مناسب برای انجام هات تپ نخواهد بود و به این ترتیب دستگاه ممکن است کارایی خود را برای همیشه از دست بدهد.

اتصالات هات تپ

هات تپ

البته لازم به ذکر است اکثر عملیات های هات تپ در شرایط عادی و به صورتی انجام می گیرند که دستگاه امکانات و ابزارهای لازم برای پیشبرد کار را دارد، اما این به معنای بسنده کردن به امکانات موجوددستگاه نیست. یک مجری حرفه ای عملیات هات تپ باید قادر باشد با توجه به شرایط خاص، بلافاصله با انجام نیازسنجی و براورد تغییرات لازم برای پیشبرد صحیح کار، طاحی های لازم را به انجام رسانده و با پیاده کردن شان روی دستگاه، آن را برای انجام عملیات آماده سازد. شرکت پیشگام صنعت ابزار به عنوان مجری عملیات های هات تپ در سال های طولانی بارها و بارها در معرض پروژه ها و درخواست هایی از جانب مشتریان قرار گرفته که با توجه به امکانات موجود دستگاه هات تپ امکان انجام شان وجود ندارد. با توجه به این نکته ما با انجام مطالعات و کارشناسی های لازم اقدامات لازم برای افزایش قدرت و استحکام دستگاه هات تپ را به انجام رسانده و آن را آماده عملیات ساخته ایم. انجام عملیات های هات تپ روی خطوط لوله پرفشاری نظیر بخار ۳۷۰ درجه سانتیگراد از جمله مواردی بود که با توجه به امکانات موجود دستگاه های هات تپ انجام آن دارای ضریب ریسک بلایی بود. برای حصول اطمینان از انجام صحیح عملیات هات تپ، اقدامات لازم برای تقویت دستگاه هات تپ از یک سو، و اتخاذ تدابیر برای رفع فشار دمایی وارده از ناحیه دمای سیال روی دستگاه از جمله اقداماتی بود که برای رفع این مسئله اتخاذ گردید و در نهایت عملیات با موفقیت به انجام رسید.

در حال حاضر نیز ما آمادگی انجام عملیات های هات تپ در شرایط خاص را داریم. البته چنان که اشاره شد این کار به هیچ وجه با پذیرش ریسک انجام نخواهد شد. الزامات و استانداردهای عملیات انشعاب گرم ما را وا میدارند که کار زمانی استارت زده شود که اطمینان کامل به تمامی حوانب آن وجود داشته باشد. از این رو با لحاظ فاکتورهای مود نظر دستگاه هات تپ به میزان مورد نیاز تجهیز و تقویت می شود و برای انجام عملیات آماده خواهد شد. نکته مهم این است که در صورتی که برای یک عملیات ناچار به انجام این قسم اقدامات اصلاحی روی دستگاه بودیم، بدون تردید و قطعا باید تست ها و آزمون های مورد نظر پیش از انجام عملیات روی دستگاه انجام شود. دستگاه باید تحت فشار یا دمای بالای کاری قرار گیرد تا میزان استحکام و مقاومت آن محک بخورد. در غیر ایتن صورت ضریب ریسک عملیات بسیار بالا خواهد رفت.

حال و در صورتی که اقدامات اصلاحی پیش بینی شده برای انجام مطمئن و دقیق و صحیح عملیات هات تپ کفایت نکرد مجری انشعاب گرم هرگز نباید دست به انجام عملیات بزند. انشعاب گیری گرم تناه زمانی مجوز انجام دارد که نسبت به تمامی متغیرهای آن اطمینان و اشراف کامل حاصل شده باشد. در صورتی که هر کدام از اجزاء و قطعات، یا هر یک از ویژگی های فنی و ایمنی خط ابهامی در خصوص انجام صحیح عملیات ایجاد می کنند، مجری عملیات باید از انجام آن اجتناب کند. هات تپ یک فرایند ویژه روی خطوط لوله بوده و بروز کوچک ترین ایراد حین انجام آن تبعات و عوارض زیادی خواهد داشت. از این رو پذیرش آن در صورتی که ابهام و تردیدی در خصوص هر کدام از مراحل اجرایی اش وجود دارد عملی غیر حرفه ای و مغایر با استانداردها و الزامات هات تپ است.

دستگاه هات تپ

دستگاه هات تپ


ارسال دیدگاه