فازهای مجتمع پارس جنوبی


تاریخ ارسال : ۹۶/۰۴/۰۸


پالایشگاه گاز

مجموعه پالایشگاه های پارس جنوبی واقع در بندرعسلویه از بزرگ ترین دستاوردهای کشور در حوزه نفت و گاز می باشد که طی دو دهه اخیر علاوه بر تولید ثروت و ایجاد حجم عظیم کار برای نیروی کار، توانسته است جایگاه کشور در استحصال سهم از میدان گازی مشترک با کشور قطر را تثبیت کند. فرایند راه اندازی و بهره برداری از فازهای متعدد این مجتمع عظیم طولانی مدت ولی مستمر بوده است به طوری که هنوز فازهای توسعه این مجتمع در حال ساخت و بهره برداری هستند.

مجتمع پارس جنوبی در طول بیش از دو دهه فعالبت توانسته است ارزش افزوده بسیار بالایی را ایجاد کند و از این حیث عاملی تعیین کننده در گردش چرخ اقتصاد در منطقه را ایفا می کند. این مجتمع صدها نفر نیروی کار از سراسر کشور را جذب خود کرده است، نیروهای با تجربه ای که تجارب و دانش خود در حوزه های نقت و گاز را در اختیار کشور و جوانان قرار  می دهند، در کنار جوانانی که ضمن کسب تجربه، توان خود را صرف پیشبردطرح ها و برنامه های این مجتمع بزرگ می کنند.

از میان فازهای به بهره برداری رسیده، فازهای ۱۵ و ۱۶ مجتمع گاز پارس جنوبی دارای اهمیت قابل توجهی هستند. پالایشگاه ششم (فازهای ۱۵و۱۶) در شرقی ترین نقطه مجموعه پالایشگاه های پارس جنوبی در منطقه عسلویه قرار دارد.

قرارداد توسعه فازهای ۱۵و۱۶ در دی ماه ۱۳۸۵ بین شرکت ملی نفت و گاز پارس به عنوان کارفرمای اصلی و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های آریا نفت شهاب، مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی، صف، ایزوایکو و حفاری داناکیش به عنوان پیانکار طرح عملیات خشکی و دریا منعقد گردید. عملیات اجرایی این طرح در تیر ماه ۱۳۸۶ شروع شد .

با دریافت خوراک از خط پنجم سراسری گاز، ردیف اول گازی پالایشگاه ششم در تاریخ ۲/۹/۹۲ با تزریق ۸٫۵ میلیون استاندارد مترمکعب گاز به خط سراسری شروع به کار کرد و در تاریخ۲۶/۱/۹۳ردیف دوم گازی در سرویس قرار گرفت و تزریق گاز به خط سراسری به MMSCMD17 افزایش یافت. ۸ آذر ۹۳ سکوی فاز ۱۶ در سرویس قرار گرفت و ردیف سوم گازی در تاریخ ۹/۹/۹۳ با خوراک سکو در سرویس قرار گرفت. ردیف چهارم گازی نیز با خوراک سکو در تاریخ ۲/۱۰/۹۳ در سرویس قرار گرفت.
این پالایشگاه در تاریخ بیست و یکم دی ماه ۱۳۹۴ رسما توسط حجت الاسلام والمسلمین روحانی ریاست محترم جمهوری افتتاح گردید و در تاریخ بیست و پنجم بهمن ماه ۱۳۹۴ به SPGC تحویل موقت گردید.

پالایشگاه گاز

پالایشگاه گاز

فازهای ۱۵ و۱۶ هر کدام دارای یک سکو با ۱۱ حلقه چاه می باشند. در حال حاضر سکوی فاز ۱۵ با ۷ حلقه چاه و سکوی فاز ۱۶ با ۱۰ حلقه چاه در سرویس می باشد.
برداشت اسمی از مخزن MMSCMD57 است که در حال حاضر از مخزن مشترک تقریبا MMSCMD50 گاز برداشت می شود.
عملیات :
ابتدا مایعات (شامل میعانات گازی، محلول آب حاوی LDHI) و گازها از هم جدا می شوند. میعانات گازی پس از تثبیت شدن در واحد ۱۰۳ در مخازن ذخیره شده و سپس صادر می شود. گاز ورودی نیز ابتدا شیرین سازی و سپس عملیات خشک کردن روی آن انجام می شود. در مرحله بعد نقطه شبنم گاز با جداسازی هیدروکربن‌های سنگین تنظیم میشود. و در نهایت پس از جداسازی اتان که به سمت پتروشیمی ارسال می‌گردد ، گاز متان تولیدی فشرده سازی شده و به خط سراسری تزریق می شود.در ادامه نیز پروپان و بوتان جدا سازی شده که پس از ذخیره سازی در مخازن صادر می‌گردند.
محصولات تولیدی:
تولید اسمی روزانه: ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ۷۸هزار بشکه میعانات گازی، ۲۹۰۰ تن LPG (1800 تن پروپان و ۱۱۰۰ تن بوتان)، ۲۴۰۰تن اتان و ۴۰۰ تن گوگرد

فرایندهای دیگر موجود در این دو فاز از مجتمع گاز پارس جنوبی را می توان تصفيه آب اسيدي ، سرما سازي پروپان ، احياءي كاستيك ، شيرين سازي و آبگيري پروپان، شيرين سازي و آبگيري از بوتان ، شيرين سازي و آبگيري اتان ، توليد برق ، توليد بخار، تامين سوخت گازي، هواي ابزار دقيق ، تهيه نيتروژن ، نمك گيري از آب دريا ، تصفيه آب، توليد آب آشاميدني ، آب آتش نشاني ، سرد سازي و ذخيره سازي پروپان براي صادرات، و سرما سازي وذخيره بوتان نام برد. تمامی این فرایندها در یک ارگانیسم مشترک و واحد و زیر نظر مهندسین و تیم های فنی و اجرایی در حال اجرا و مدیرتی و کنترل می باشند.

مشخصات واحدهای پشتیبانی پالایشگاه:
پالایشگاه ششم فاقد توربین گازی برای تولید برق بوده و برقی مصرفی از نیروگاه متمرکز بعثت تامین میشود. هچنین این پالایشگاه دارای ۷ عدد دیگ بخار، ۱ عدد مخزن سیستم آب آتش نشانی، ۴ عدد مخزن ذخیره میعانات گازی می باشد. واحد شیرین سازی متمرکز در کنار دریا نیز آب شیرین مصرفی پالایشگاه را تامین می کند.

ميدان گازي پارس جنوبي با مساحت ۳ هزار و۷۰۰ كيلومتر مربع در ۱۰۵ كيلومتري جنوب غربي بندر عسلويه در آب هاي خليج فارس قرار دارد. بنادر عسلويه و تمبك به ترتيب در ۲۷۰و۲۲۰ كيلومتري جنوب شرقي بوشهر به عنوان منطقه ساحلي براي ايجاد تاسيسات خشكي و توسعه مرحله اي اين ميدان انتخاب شده اند. اين ميدان بالغ بر ۱۴ ميليون متر مكعب گاز را به همراه ۱۸ ميليارد بشكه ميعانات گازي در لايه هاي مختلف خود جاي داده است.

تولید نفت

نفت

در تاسيسات پالايشگاهي فاز ۱۵و۱۶ پارس جنوبي نحوه انتقال گاز و ميعانات گازي از سكوهاي دريايي به پالايشگاه به صورت ۳ فاز مي باشد. تاسيسات دريايي شامل دو سكوي سه چاهي براي حفر ۲۰حلقه چاه توسعه اي،۲ رشته خط لوله زير دريايي۳۲اينچ و دو رشته خط لوله ۵/۴اينچ جهت انتقال مخلوط مونو اتيلن گلايكول وآمين از ساحل به سكوها مي باشد كه هر يك بطول ۱۰۵ كيلومتر مي باشند.
تاسيسات پالايشگاه گازي اين دو فاز شامل ۴ رديف عملياتي در ساحل به ظرفيت ۵۰ ميليون متر مكعب احداث شده كه شامل واحدهاي دريافت و جداسازي گاز و ميعانات گازي، تثبيت ميعانات گازي و همچنين شيرين سازي، نم زدايي، تنظيم نقطه شبنم، مركاپتان زدايي و تراكم گازي جهت انتقال، بازيافت و انجماد گوگرد و واحد احياء مونو اتيلن گلايكول جهت انتقال با خطوط لوله ۵/۴ به سكوها و تزريق به خطوط لوله انتقال گاز ۳۲ اينچ مي باشد.
محصول گاز پالايشگاه با استفاده از خط لوله ۵۶ اينچ به خط لوله سراسري سوم انتقال گاز در منطقه كنگان ارسال مي شود.
این فاز دارای واحدهای متعددی است که هر یک فرایندهای مربوط به خود در زمینه استخراج و هدایت جریان گاز را ایفا می کنند. تاسيسات دريافت (Reception facility)، شيرين سازي گاز (Gas Treating)، احياء مونو اتيلن گلايكل (MEG Regeneration)، تثبيت مايعات گازي (Condensate Stabilizer)، واحد آبگيري و نم زدايي (Dehydration & Mercury guard)، بازيافت اتان (Ethane Recovery)،  و صادرات گاز (Export gas compressor)فرایندهایی هستند که در فازهای ۱۰۰ تا ۱۰۷ این دو فاز از مجتمع گازی پارس جنوبی انجام می شوند.

مجتمع پارس جنوبی به لحاظ حساسیت های فنی و اقتصادی که دارد به لحاظ استاندادهای ایمنی در سطح بسیار بالایی می باشد و طراحان فرایندها را به گونه ای برنامه ریزی کرده اند که بیشترین ضریب حفاظت و ایمنی محیط و نیروی انسانی مد نظر قرار گرفته شده باشد. سیستم های فیزیکی اطفاء حریق و ایمنی تأسیسات این مجتمع را می توان به شرح زیر برشمرد:

– سيستم ايمني: سيستم ايمني به منظور محافظت از پالايشگاه در مواقع اضطراري تدارك يافته است. مواقع اضطراري ممكن بخاطر مشكلات عملياتي (افزايش فشار در تجهيزات) يا نشتي گاز و هيدروكربن ها كه باعث آتش سوزي مي شود. فرایندها و سیستم هایی که به منظور حفظ ایمنی مجموعه در نظر گرفته شده اند به شرح زیر هستند:

– سيستم باز شدن شيرها در برابر افزايش فشار Relief systemکه به منظور جلوگیری از بروز آسیب فنی و ایمنی و انسانی در زمانی است که فشار بالا می رود و می تواند خطراتی به همراه داشته باشد.

– سيستم گاز و آتش Fire &Gas System

– سيستم متوقف كردن واحد يا Shut down system plant

– سيستم ايمني نهاييUltimate safety system

– سيستم HIPPS

– Relief system

– سيستم حفاظت از  آتش: دیگر فرایند سیستمی ایمنی مجموعه پارس جنوبی در فازهای ۱۵ و ۱۶ می باشد که می تواند از بروز خطر در نتیجه اشتعال و آتش سوزی ممانعت کند.

هات تپ

انشعاب گرم

شرکت پیشگام صنعت ابزار نیز به نوبه خود چندین عملیات انشعاب گیری گرم هات تپ را در این منطقه به انجام رسانده است. البته پروژه ها به فازهای ۱۵ و ۱۶ مرتبط نمی باشند اما ما یا انجام عملیات های هات تپ در دیگر فازهای مجتمع پارس جنوبی به نوبه خود ادای وظیفه ای در پیشبرد این طرح بزرگ ملی کرده ایم.


ارسال دیدگاه