پیشگیری از خطا در هات تپ


تاریخ ارسال : ۹۶/۰۳/۲۸


هات تپ

عملیات هات تپ با توجه به این که دارای متغیرهای عدیده ای می باشد عدم توجه به آن ها می تواند به کار آسیب بزند. بنابراین پیش از انجام عملیات باید نسبت به این موارد دقت و اهمیت کافی را مبذول داشت. بروز هر یک از این ایرادات حین اجرای کار هات تپ می تواند تبعاتی به مراتب بیشتر از حالتی را داشته باشد که پیش از استارت کار خواهد داشت. ممکن است در صورتی که برای مثال کاتر در محل نصب خود روی دستگاه به طرز مناسبی متصل نشده باشد، حین انجام کار هات تپ به یکباره کاتر از محل جدا شده و عملیات متوقف شود. در موارد عدیده ای پیش آمده است که اپراتورهای عملیات هات تپ نسبت به این گونه موارد اهمال ورزیده اند و در نتیجه چنین مشکلاتی به بار آمده است. داشتن یک بازرس که فرایندهای فنی و ایمنی را مرحله به مرحله و بر حسب شاخص های تعیین کننده عملیات هات تپ زیر نظر داشته باشد در این زمینه بسیار راهگشا خواهد بود. فاکتورهایی که بازرس مذکور می بایست در فرایند هات تپ تحت نظر داشته باشد را می توان به شرح زیر برشمرد:

در درجه اول فاکتورهای ایمنی انجام کار هات تپ باید مورد ملاحظه قرار گیرد. با توجه به محل انجام کار، زاویه انجام هات تپ، ارتفاع کار و مواردی از این دست باید محلی مناسب برای تردد اپراتورها بر حسب استانداردهای ایمنی تهیه شده باشد. در غیر این صورت فرایند دچار مشکل خواهد شد . چه بسا حین کار با سوانح انسانی مواجه شویم. بازرس باید نسبت به ولو نسبت به اتصالات نصب شده روی لوله یا مخزن نیز حساسیت کافی را به خرج دهد. از آن جا که اتصالات حکم ورودی خط حدید را بر عهده دارند فشار زیادی از ناحیه وارد می شود و از این حیث می بایست انواع آزمون ها و تست های مورد نیاز برای تأید عملکردشان صورت گیرد. وظیفه بازرس چک کردن آزمایش ها و تست های انجام گرفته روی اتصالات پیش از نصب دستگاه هات تپ است. اگر این اتصالات حین انجام کار انشعاب گیری گرم دچار ایراد و خطای عملکردی نظیر نشتی و سوراخ شدگی و سر ریز سیال و از این موارد شوند بدیهی است که کار با اختلال مواجه خواهد شد و تداوم آن دچار مشکل می شود. از این رو می بایست نسبت به این اتصالات بسیار حساس بود. ابزار آلات و مواد مورد استفاده در فرایندهای پیش آماده سازی و پشتیبانی عملیات هات تپ نیز از مواردی است که بازرس مذکور باید نسبت به آن ها حساسیت به خرج دهد. الکترودهایی که برای جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرند، ابزار نصب اتصالات روی لوله اعم از ابزارهای اندازه گیری و ابزارهای بست و… از این جمله اند. در فرایندهای پیچ و مهره اتصالات روی هم باید نسبت به صحت عملکرد گسکت هایی که بین اتصالات قرار می گیرند مطمئن بود. همچنین پیچ و مهره هایی که اتصالات را روی هم متصل می کنند نیز می بایست با دقت و احتیاط انتخاب شوند.

انشعاب گرم

هات تپ

دیگر عملکردی که حین انجام عملیات انشعاب گرم هات تپ می باید نسبت به آن حساسیت لازم را به خرج داد عبارت است از صحت عملکرد خود دستگاه هات تپ. دستگاه هات تپ معمولاً موارد استفاده محدودی دارد و هر از چند گاه یک بار عملیات توسط آن انجام می شود. از این رو به مرور زمان و در نتیجه بلا استفاده بودن ممکن است دچار خوردگی و فرسودگی شود. از این رو داشت برنامه تعمیرات و نگهداری در زمانی که دستگاه مورد استفاده قرار نمی گیرد باید مورد توجه قرار گیرد تا قطعات و اتصالات دستگاه هات تپ دچار آسیب نشوند. ممکن است دستگاه مدت ها بی استفاده مانده باشد و حین آماده سازی متوجه بروز ایراد نشده باشیم. در این صورت ایراد مطروحه حین کار انشعاب گیری گرم خود را بروز خواهد داد که امر خوشایندی نیست. از این مجری هات تپ و بازرس مربوطه باید نسبت به این امر اهتمام ویژه داشته باشد. آیا دستگاه به لحاظ روانکاری و آمادگی فنی، شرایط لازم برای انجام کار را دارد یا نه. وی باید برنامه نگهداری و تعمیرات دستگاه را مورد بررسی قرار دهد تا مشخص شود برنامه متناسب با الزامات و مشخصات فنی دستگاه بوده است یا نبوده است. افزوین بر این، چنان که می دانیم هر عملیات هات تپ اقتضائات خاص خود را دارد و بر حسب مشخصات فنی هر عملیات هات تپ دستگاه باید مورد بررسی قرار گیرد. شاید نیاز باشد برخی قطعات و اتصالات آن بر حسب سایز عملیات، فشار سیال، دما و مواردی از این دست تغییر کند. در این شرایط نیز بازرس مربوطه باید توجه ویژه به امر داشته باشد. می بایست تمامی عواملی را که می توانند از بروز خطا و ایراد ممانعت کنند در نظر گرفته و حین آماده سازی دستگاه با اپراتورها در میان بگذارد.

از دیگر مواردی که پیش از انجام انشعاب گرم هات تپ باید به آن توجه داشت پاوریونیت و سایر محرک های دستگاه هات تپ می باشد. بسته به نوع و سایز عملیات انشعاب گرم، محرک دستگاه می تواند متفاوت باشد. در مواردی که عملیات در سایزهای انشعاب گیری کوچک انجام می شود دستگاه ها به صورت دستی بوده و اپراتور از طریق نیروی خود عملیات پیشروی دستگاه هات تپ و انشعاب گیری گرم را انجام می دهد. در این خصوص نیاز به اتخاذ تدابیر خاصی نیست جز این که محل بارگیری دستگاه توسط دست مناسب و آسیب زا نباشد. اما در صورتی که عملیات سنگین تر و نیازمند اعمال نیروی بیشتری باشد معمولاً از محرک های هیدرولیکی یا پنوماتیکی استفاده می شود. در عملیات انشعاب گرم هات تپ به منظور داشتن اطمینان از صحت و پیشبرد فرایند از پاوریونیت های هیدرولیکی استفاده می شود. این پاوریونیت ها نیروی هیدرولیکی را از طریق اتصالات و کانکتورها به دستگاه هات تپ منتقل می کنند و به این ترتیب دستگاه را برای پیشروی شفت و برش لوله یا مخزن تجهیز  می کنند. حال ممکن است حین انجام عملیات انشعاب گرم هات تپ به هر دلیلی فرایند انتقال روغن هیدرولیک به دستگاه با اختلال مواجه شود. این امر باعث وقفه در فرایند خواهد شد و چه بسا عملیات را برای مدتی متوقف گرداند. بدیهی است تبعات این امر متوجه مجری عملیات هات تپ خواهد بود، بنابراین وی می بایست پیشاپیش و قبل از بروز چنین ایرادی نسبت به مسئله حساسیت نشان دهد. می باید در درجه اول الکتروموتورها و سایر اجزای دستگاه پاور یونیت مورد بررسی قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که آیا دستگاه می تواند ظرف یک مدت زمانی نسبتاً طولانی که شامل اجرای عملیات هات تپ می شود عملکرد صحیح خود را حفظ کند یا نه.

انشعاب گرم

هات تپ

علاوه بر این بررسی اتصالات و شلنگ از موارد اساسی در عملیات است. در صورتی که به هر دلیلی در انتقال روغن از پاوریونیت به دستگاه هات تپ اختلال ولو کوچک ایجاد شود فرایند دچار وقفه خواهد داشت. بروز کوچک ترین منفذ که ایجاد نشتی کند فشار روغن هیدرولیک انتقالی به دستگاه را به طرز محسوسی می کاهد و طبیعتاً دستگاه با توان بسیار کمتری به عملکرد خود ادامه خواهد داد. بدیهی است در این شرایط برش لوله انجام نخواهد پذیرفت چرا که فشار لازمه از دستگاه بر روی لوله وارد نمی شود و عملیات هات تپ با اختلال مواجه می شود. برای ممانعت از  بروز چنین مشکلی باید پیش از آغاز عملیات نسبت به صحت عملکرد پاوریونیت و اتصالات آن اطمنیان حاصل کرد. باید در محل کارگاه پاوریونیت به دستگاه هات تپ متصل  شده و برای چند دقیقه عملیات باردهی توسط دستگاه انجام گیرد تا اطمینان حاصل شود که محرک مذکور عملکرد خود را به نحو صحیح انجام می دهد یا نه.

بازرسی از تاسیسات مربوط به عملیات هات تپ از دیگر مواردی است که پیش از انجام عملیات باید نسبت به آن حساسیت به خرج داد. در این مورد زمان انجام عملیات مهم است. اگر عملیات در اواخر وقت کاری و در تاریکی انجام می شود می بایست سیستم نور رسانی به محل انجام عملیات کاملاً مجهز باشد. موتور راه انداز پاوریونیت، اعم از ژنراتور یا هر نوع تأسیسات دیگر که قرار است منبع تغذیه پاوریونیت باشد نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. اگر کار در ارتفاع بالا انجام می شود و نیازمند جرثقیل و بسکت حمل نیروی کار داریم در این خصوص نیز هماهنگ ها باید به صورت شفاف صورت گرفته شده باشد. بدیهی است ایمنی هر یک از این تأسیسات نیز باید مورد توجه قرار گیرد. در صورت بروز مشکل برای هر یک از این تاسیسات نه تنها فرایند کاری، بلکه حتی جان و سلامتی نیروی کار نیز ممکن است به خطر بیفتد. فرض کنید بسکت ها از ایمنی کافی برای حمل و نگهداری نیروی کار برخوردار نباشند؛ بدیهی است در این شرایط خطر در درجه اول متوجه اپراتورهای هات تپ خواهد بود که می بایست برای دقایقی نسبتاً طولانی در بسکت عملیات انشعاب گرم را انجام دهند. یا در صورتی که منبع تغذیه پاوریونیت اتصالی و مشکلاتی از این دست داشته باشد بیعتاً هم نیروی انسانس و هم فرایدند به لحاظ فنی آسیب خواهند دید. بنابراین بازرس انجام عملیات باید نسبت به این موارد حساسیت کافی را داشته باشد. به لحاظ فاکتورهای ایمنی نیز بسته به حساسیت کار باید هماهنگی های لازم در خصوص استقرار تیم های ایمنی نظیر آتش نشانی و حتی در صورت لزوم آمبولانس و مواردی از این نظیر صورت گیرد. برای مثال عملیات هایی که روی خطوط لوله حاوی سیالات بسیار خطرناک نظیر گاز ترش انجام می شوند باید به این لحاظ کاملاً مجهز و آماده باشند. کوچک ترین تماس تنفسی با این گاز می بایست در اسرع وقت تحت معالجه قرار گیرد و عوارض آن تا جای ممکن تخفیف یافته شود. در غیر این صورت تبعانی جبران ناپذیر متوجه عملیات خواهد شد.

موارد ذکر شده به ظاهر جزئی و قابل اغماض می آیند ولی اندکی توجه به تبعاتی که اهمال نسبت به آن عامل بروز مشکلاتی چه بسا غیر قابل جبران خواهد شد. معمولاً کارفرمایان و مشتریان به دلیل عدم اشراف کامل و جامع نسبت به الزامات عملیات هات تپ درکی از این دست مشکلات ندارند و به همین دلیل به اقدامات و احتیاط های فنی و ایمنی ایشان نمی توان بسنده کرد. توجه به این عوامل از گام های اولیه در پیشبرد صحیح و دقیق عملیات انشعاب گرم هات تپ محسوب می شود و از این حیث مجریان عملیات نسبت به آن توجه ویژه دارند.

هات تپ

انشعاب گرم


ارسال دیدگاه