چین بلاک (Chain Block) چه کاربردی در هات تپ دارد؟


تاریخ ارسال : ۹۸/۱۰/۱۲


چین بلاک

چین بلاک ابزاری است که از آن برای بلند کردن اجسام با وزن بالا استفاده می کنند. این تجهیز علاوه بر اینکه می تواند قطعات سنگین با اوزان مختلف را جابجا کند، دارای ظاهری ساده است. جنس چین بلاک از فولاد ضد زنگ است و این یکی از مهم ترین مزیت های استفاده و کارکرد آسان آن است. در کارگاه هات تپ و همچنین در فاز عملیاتی آن، برای حمل و نقل بسیاری از وسایل و ابزارآلات سنگین از این تجهیز استفاده می کنند. جابجایی قطعات سنگین اتصالات و به خصوص اسپلیت تی های سایز بزرگ نیز با استفاده از چین بلاک انجام می شود. اما این وسیله در فاز عملیاتی هات تپ کاربرد منحصر دیگری دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

چین بلاک

چین بلاک

چین بلاک

این تجهیز با نام های متفاوتی در بین عموم رایج است. اما صحیح ترین نام آن چین بلاک است که معادل کلمه ی انگلیسی (chain block) می باشد. این وسیله را با نام جرثقیل دستی نیز می شناسند. این ابزار به دو شکل مکانیکی و برقی در بازار عرضه می شود. نوع مکانیکی آن بدون هیچ گونه هزینه ی اضافی مثل هزینه برق و بدون نیاز به جریان الکتریکی کار را انجام می دهد. کار با نوع مکانیکی این تجهیز بسیار آسان است هم چنین نگهداری از آن در زمانی که استفاده ای ندارد بسیار ساده تر خواهد بود.

از این تجهیزات در تمام صنایعی که در آن ها تجهیزات، ادوات و ابزارآلات سنگین وجود دارد، استفاده می شود. صنایع مختلفی که از این تجهیزات برای ساخت و ساز و امورات خود استفاده می کنند عبارت اند از، آتش نشانی و کمک های ایمنی، جنگلداری، کشتی سازی، راه و ساختمان و مخابرات.

ایمنی استفاده از چین بلاک

چین بلاک با استفاده زنجیر و قلاب به جسم وصل می شود. این وسیله تنها برای بلند کردن بار است. استفاده از این وسیله نیازمند رعایت نکات ایمنی است به طور مثال  هیچ گاه نباید از دو چین بلاک برای بلند کردن بار استفاده کرد.

وزن باری که قرار است با استفاده از این تجهیز بلند شود با توجه به میزان بارگیری خود چین بلاک معین می شود بدیهی است در صورتی که بارگیری بیش از حد توان این وسیله باشد ممکن است سقوط بار اتفاق بیافتد و خطرات تبعی بعدی را به دنبال خود بروز دهد.

چین بلاک در هات تپ

این ابزار برای بلند کردن قطعات سنگین در کارگاه استفاده می شود. برای مثال برای حمل قطعات بزرگ اسپلیت تی های اورسایز که شامل پدها و نیپل و یا حتی فلنج ها خواهد بود از این وسیله استفاده می کنند. بدیهی است که این قطعات بزرگ را نمی توان به صورت فردی و با نیروی انسانی جابجا کرد. بنابراین چین بلاک تجهیزی است که به منظور باربرداری در محیط کارگاه هات تپ مورد استفاده قرار می گیرد.

اما در فاز عملیاتی هات تپ و بر روی خط لوله استفاده های دیگری از این وسیله به عمل خواهد آمد. زمانی که اتصال مورد نظر برای نصب بر روی خط لوله از نوع اتصال اسپلیت تی باشد از چین بلاک برای فیت کردن اتصال بر روی خط لوله استفاده می کنند. اسپلیت تی اتصالی سه راهی است که از دو تکه ی جداگانه ساخته می شود. این دو تکه پد نام دارند. پدها باید به طور کامل بر روی لوله فیت شوند و این فیت شدن باید به شکلی باشد که اسپلیت تی بر روی خط لوله به صورت زاویه دار مستقر نشود. به این منظور چین بلاک را دورتا دور اسپلیت تی می بندند و با کمک نیروی مکانیکی، اتصال را روی لوله فیت می کنند. هر دو پد باید دارای فاصله ی یکسان از سطح زمین باشند و لوله را به طور کامل پوشش دهی کنند. فیت شدن اسپلیت تی بر روی خط لوله موجب می شود تا برش هات تپی به درستی بر روی لوله ایجاد شود و هم چنین ایمنی نشت گیری و جوشکاری بر روی لوله به حداکثر خود نزدیک شود.


ارسال دیدگاه