دستگاه هات تپ و ایرادات احتمالی


تاریخ ارسال : ۹۵/۰۹/۰۲


هات تپ

هات تپ خطوط لوله و مخازن در صورت بروز ایراد در بخشی از زیر فرایندهای خود در کل فرایند دچار اختلال شده و از این‌رو توجه به تمامی آیتم های مخل فرایند در صدر دستور کار مهندسین و ناظرین بر اجرای عملیات هات تپ خواهد بود. یکی از عواملی که می‌تواند منشأ ایراد و آسیب در عملیات هات تپ باشد فقدان یک طرح جامع کنترلی تعمیرات و نگهداری دستگاه هات تپ خواهد بود. با توجه به این که این دستگاه اصلی‌ترین فرایند در عملیات هات تپ را بر  عهده می‌گیرد، ایرادات عملکردی آن بمعنای ایراد در کل فرایند هات تپ خواهد بود. با توجه به این نکات تدوین یک دستورالعمل در زمینه نگهداری، سرویس و تجهیز آن برای عملیات‌های هات تپ جزو الزامات کار هات تپ محسوب می‌شود.

هات تپ hottap

هات تپ

نگهداری و تعمیرات دستگاه هات تپ شامل مراتب سه گانه زیر می‌باشد:

پیش از انجام عملیات هات تپ: برای انجام هر عملیات هات تپ به اقتضای مشخصات فنی لوله و سیال نیازمند انجام یکسری امور فنی و ایمنی به منظور آماده سازی دستگاه برای انجام عملیات هات تپ هستیم. ممکن است دستگاه پش از انجام عملیات برای مدت‌ها بلااستفاده مانده باشد. بنابراین بمنظور احیای کارکرد آن، روغن و سایر مواد و متریال‌هایی که در طول این بازه بمنظور حفظ کارکرد دستگاه بکار برده شده بود از مجموعه اجزای دستگاه هات تپ تخلیه می‌شود. همچنین تجهیزاتی نظیر کاتر، آداپتور، هولدر نگهدارنده کاتر هات تپ و سایر تجهیزات به تناسب شرایط عملیات هات تپ تعویض و آماده به انجام عملیات انشعاب گرم می‌شوند. در خصوص ضریب تحمل دستگاه حین دریافت فشار عملسات هات تپ نیز باید تدابیر ویژه در نظر گرفته شده باشد. ممکن است عملیات در لوله تحت فشار بالا انجام گیرد و چه بسا اتصالات اجزا و قطعات دستگاه هات تپ در شرایط موجود یارای تحمل آن فشار نباشند. بنابراین اتصال قطعات دستگاه هات تپ اعم از پیچ و مهره‌ها، قطعات جوشکاری شده به هم، گسکت‌های مورد استفاده در دستگاه هات تپ، گیربکس دستگاه و … دقیقاً مورد ارزیابی و پایش قرار می‌گیرند و در صورت نیاز تعویض و تعمیر اتصالات انجام خواهد شد. باید از بابت عملکرد شفت دستگاه هات تپ اطمینان حاصل شود. این قطعه وظیفه پیشروی کاتر و برش گرم لوله را بر عهده دارد و از این‌رو پیش از آغاز عملیات باید نسبت به صحت و دقت پیشروی و عقب‌نشینی شفت دستگاه هات تپ تدابیر لازم را اتخاذ کرد.

پس از انجام عملیات هات تپ: متأسفانه یکی از روال‌های رایج در صنایع کشور فقدان مکانیزم مناسب اجرایی در خصوص نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه دستگاه‌های صنعتی پس از  اتمام فرایندها است. غالباً پس از اتمام یک پروژه و خارج شدن یک دستگاه صنعتی از فریند عملکردی برای یک مدت طولانی، صاحبان صنعت بدون توجه به نیازهای مراقبتی فنی و ایمنی دستگاه، آن را رها می‌کنند، غافل از این که بی‌توجهی به این مورد می‌تواند زمینه استهلاک و فرسودگی دستگاه را به همراه داشته باشد. دستگاه هات تپ نیز نظیر هر دستگاه صنعتی دیگر نیازمند ساز و کارهای نظارتی پس از اتمام فرایند است. خصوصاً این‌که عملیات هات تپ جزو فرایندهای ویژه خطوط لوله محسوب می‌شود و عدم کارکرد مناسب دستگاه هات تپ بدون شک بر خروجی کار اثر می‌گذارد.

دستگاه هات تپ

هات تپ

در فرایند تجهیز دستگاه هات تپ پیش از انجام عملیات طبیعتاً مواد و اتصالاتی روی دستگاه قرار می‌گیرند که پس از اتمام عملیات نیازی بدان‌ها نیست و چه‌بسا وجودشان استهلاک دستگاه را تسریع کند. بنابراین تمیزکاری دستگاه هات تپ از این مواد و قطعات از الزامات نگهداری دستگاه پس از اتمام عملیات بشمار می‌رود. همچنین ممکن است عدم کارکرد دستگاه هات تپ برای یک مدت طولانی باعث فرسوده شدن، خشک شدن و سخت شدن برخی قطعات در محل اتصال به یکدیگر خواهد شد. در این خصوص باید از روانسازها و سایر موادی که مانع خوردگی و فرسایش می‌شوند استفاده کرد. دستگاه هات تپ باید در محلی مناسب و به گونه‌ای قرار داده شود که فشار جانبی یا فشار از سوی بخش‌های سنگین دستگاه به مجموعه وارد نشود و توازن و تعادل دستگاه مخدوش نشود. حتی‌الامکان و بر اساس دستورالعمل‌ها روانسازها و سایر مواد مورد استفاده برای نگهداری دستگاه در بازه‌های زمانی مشخص تمیزکاری و تعویض می‌شوند تا دستگاه و اتصالات کارکرد خود را حفظ کنند. نکته قابل توجه اینکه به جهت درگیری احتمالی کاتر دستگاه هات تپ با اسپلیت تی و نیز فرایند برش توسط الماسه های کاتر، پس از عملیات می بایست یک بازرسی چشمی از الماسه های کاتر صورت گیرد.

در بازه‌هایی که دستگاه غیر فعال است: ممکن است در بازه‌های زمانی طولانی مدت به دلیل نبودن عملیات هات تپ دستگاه بلا استفاده و غیر مستعمل باقی بماند. باید توجه داشت چنین بازه‌هایی تعیین‌کننده‌ترین مقاطع زمانی برای دستگاه هات تپ محسوب می‌شوند چرا که غالباً به غلط چنین تصور می‌شود که به دلیل بی‌استفاده بودن دستگاه نیازی به سرویس آن نمی‌باشد. اما باید توجه داشت که در صورت بی‌توجهی به دستگاه هات تپ در این چنین مقاطعی ممکن است دستگاه با خطراتی نظیر فرسودگی قطعات، خوردگی، هرز شدن پیچ‌ و مهره‌ها و مواردی نظیر آن مواجه شود.

همچنین شستشوی فضای داخلی دستگاه توسط موادی نظیر گازوئیل در روان ماندن اتصالات و قطعات، ممانعت از خوردگی و حفظ کارکرد شفت به جهت پیشروی و عقب‌نشینی لازم و ضروری است. توصیه می‌شود این فضا از دستگاه هات تپ آغشته به گازوئیل شده و هر چند یکبار فرایند شستشو، تخلیه و پر کردن دوباره آن انجام شود.

دستگاه هات تپ

دستگاه هات تپ

دستگاه هات تپ دارای ضریب مقاومت و طول عمر نسبتاً بالایی است. اجزاء و قطعات آن به بهترین شکل و کیفیت ممکن ساخته و مونتاژ شده‌اند، اما با این وجود به جهت حساسیت‌های عملیات هات تپ باید از دستگاه هات تپ به بهترین شکل ممکن محافظت و نگهداری کرد. به جهت پرهیز از بروز هر گونه خرابی ولو جزئی در دستگاه هات تپ، تدوین دستورالعمل نگهداری این دستگاه برای مجریان عملیات اهت تپ و صاحبان این دستگاه ضروری می‌نماید.

 


2 دیدگاه برای “دستگاه هات تپ و ایرادات احتمالی”

  • حسینی گفت:

    خیلی جالبه. این دستگاه هات تپ موقع عملیات نشتی سیال نداره؟
    مچکر از شما

    • hottaping گفت:

      خیر. با توجه به ویژگی هایی که این دستگاه دارد، فاقد هر گونه نشتی حین انجام عملیات خواهد بود. بزرگترین قابلیت دستگاه هات تپ در همین نکته است که بدون نشتی کل فرایند انشعاب گیری را انجام می دهد.

ارسال دیدگاه