نصب اسپلیت تی


تاریخ ارسال : ۹۶/۰۶/۰۲


اتصال اسپلیت تی

اسپلیت تی از جمله اتصالاتی است که در عملیات هات تپ بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این اتصال سه شاخه خطوط لوله با توجه به ماهیت کمربندی ای که دارد نیاز به عملیات جوشکاری جهت نصب روی لوله را دارد. اتصال اسپلیت تی چنان که از ماهیت آن برمی آید فقط برای خطوط لوله دارای کاربرد است و در مخازن مورد استفاده قرار نمی گیرد. این اتصال دور تا دور لوله را پوشش می دهد و از این رو جوشکاری بخش اعظم فرایند نصب اسپلیت تی روی لوله را شامل می شود. در جوشکاری اسپلیت تی لبه های لوله اسپلیت تی می بایست به لوله اصلی جوش زده شوند . همچنین دو پد اسپلیت تی که در بالا و پایین لوله نصب شده اند نیز نیاز به یک جوش خطی دارند. در نصب split tee روی لوله فاکتورهای عدیده ای حائز اهمیت اند که برخی از آن ها را می توان به شرح زیر برشمرد:

  • Pipe type
  • Pipe thickness
  • Pipe temperature
  • The type of fluid
  • The temperature of environment
استاپل

استاپل فولاد خوزستان

بر حسب متغیرهای تعیین کننده فوق، و بر اساس شاخص هایی که استانداردهای معتبر جوشکاری نظیر API 21104 در اختیار گذاشته اند دستورالعمل و فرایند نصب اسپلیت تی صورت خواهند گرفت.

در بیان میزان و کیفیت تأثیر هر یک از این مؤلفه ها می توان موارد گسترده ای را طرح و بیان کرد اما به صورت کلی یک طرح جامع جوشکاری و نصب split tee روی لوله باید تمامی موارد فوق را هم زمان مورد توجه قراردهد تا جوشکاری به نحو احسن انجام شود. نوع لوله در تعیین میزان مجاز نفوذ پذیری ماده مذاب ناشی از جوش الکترود در جداره لوله دارای اهمیت است. بدیهی است هر چه لوله از جنس سخت تر باشد حساسیت جوشکاری روی آن کمتر خواهد بود. چرا که شکل گیری حوضچه جوش و سوراخ شدن لوله در لوله هایی با آلیاژ سخت هنگام جوشکاری احتمال کمتری دارد. همین مورد در خصوص ضخامت لوله هم صدق می کند. هر چه لوله ضخیم دارد اطمینان  جوشکار حین نصب اسپلیت تی روی لوله بیشتر خواهد بود. در خصوص دما و شرایط لوله نیز می بایست بسیار محتاطانه عمل کرد. ممکن است لوله بنا به هر دلیلی آن قدر سرد شده باشد که جوشکاری روی آن بی کیفیت از آب درآید. در این خصوص بهترین راه حل آن است که حین نصب split tee و پیش از آغاز جوشکاری، آن بخش از لوله که می بایست جوشکاری شود حرارت داده شود تا دمای آن به مقدار مطلوب برای جوشکاری اسپلیت تی برسد. معمولاً دمای ۵۰ درجه سانتیگراد برای جوشکاری اسپلیت تی بسیار مساعد می باشد اما این نیز یک حکم کلی نبوده و می تواند بسته به شرایط متفاوت باشد. تصمیم گیری در این خصوص مربوط به بازرسان و مهندسینی است که فرایند نصب اسپلیت تی روی لوله زیر نظر ایشان انجام می شود.

پوشش سطح لوله نیز از مواردی است که در کیفیت جوشکاری اسپلیت تی روی لوله تأثیر تعیین کننده ای دارد. پیش از آغاز جوشکار می بایست سطح لوله را تمیز کاری کرده و گرد و غبار روی لوله را رفع کند تا جوشکاری با بهترین کیفیت ممکن انجام شود. در صورتی که سطح لوله آغشته به گرد و غبار و آلودگی باشد و جوشکاری روی آن انجام شود این گرد و غبارها همچون لایه ای بین لوله و خطوط جوش عمل کرده و باعث می شوند کار نهایی نامرغوب و ضعیف از آب درآید. چه بسا به مرور و با فرسودگی خط جوش همین شکاف باعث بروز نشتی و نفوذ پذیری خط جوش شود.

از جمله نکات دیگر که در جوشکاری و نصب split tee روی لوله تأثیر مثبت می گذارد پخ زدن حاشیه های اسپلیت تی به منظور تسهیل و افزایش کیفیت فرایند جوشکاری است. می بایست لبه های پدهای split tee ساخته شده را با استفاده از دستگاه ها و فرایندهایی نظیر سنگ جت، سمباده برقی یا سوهان پخ زد. پخ رنی باید بر اساس استانداردهایی باشد که برای جوشکاری پیش بینی شده اند.

نوع سیال درون لوله نیز از جمله فاکتورهای تعیین کننده در جوشکاری و نصب اسپلیت تی روی لوله است. بدیهی است اگر سیال دارای دمای پایین بوده و جریان آن درون لوله متناسب و ومتعادل باشد حرارت ناشی از جوشکاری را تا حدود زیادی رفع می کند و به این ترتیب از خطرات بالقوه عملیات نصب split tee روی لوله به طرز مشهودی می کاهد. در صورتی که عملیات نصب روی خطوط لوله دارای سیال های بسیار گرم صورت می گیرد ممکن است نیاز اتخاذ تدابیر ویژه جهت رفع حرارت باشیم. از سوی دیگر ممکن است سیال در دمای بسیار پایین و زیر صفر باشد به طوری که امکان جوشکاری روی خط لوله وجود نداشته باشد. در این شرایط نیز می بایست با استفاده از ابزارهای موضعی روی لوله حرارت دهی انجام شود تا دمای ناشی از سردی سیال درون لوله به طور موقت رفع شده و لوله برای جوشکاری اسپلیت تی آماده شود.

اسپلیت تی

اسپلیت تی

شرایط محیطی به لحاظ آب و هوایی نیز از دیگر آیتم های تأثیرگذار در نصب اسپلیت تی روی لوله است. طبیعی است که در آب و هوای شرجی که توأم با رطوبت بالا می باشد انجام جوشکاری سخت تر خواهد بود. سطح لوله حین جوشکاری split tee باید خشک باشد و به این منظور می بایست آن را به صورت موضعی و موقتی خشک کرد. همچنین در نواحی بادخیز نیز جوشکاری با اختلال مواجه خواهد شد. در این شرایط نیز می توان با استفاده از کاورها و پوشش ها حین جوشکاری اسپلیت تی مشکل مطروحه را رفع کرد.

بنابراین از آن چه گفته شد می توان دریافت که عملیات نصب اسپلیت تی روی لوله با همه دشواری های بالقوه ای که می تواند در پیش رو داشته باشد در هر صورت امکان پذیر است. کافی است که مجری فرایند نصب دانش و اشراف کافی بر استانداردهای بین المللی صادر شده در زمینه جوشکاری روی خطوط لوله را داشته باشد و خود نیز دارای تجربه عملی در انجام این قسم فرایندها باشد. در غیر این صورت نصب split tee دچار ایراداتی شده و به تبع آن عملیات هات تپ نیز با ایراد مواجه خواهد شد.

 

ساخت اسپلیت تی– نصب اسپلیت تی- اسپلیت تی- اسپلیت تی هات تپ


ارسال دیدگاه