معرفی فرایند هات تپ


تاریخ ارسال : ۹۶/۰۲/۱۴


هات تپ

عملیات انشعاب گرم یا هات تپ گیری از خطوط لوله و مخازن از جمله فرایندهایی محسوب می شود که در کشور ما چندان شناخته شده نیست. البته واحدهای نفتی و گازی و صنایع مربوطه به خطوط انتقال لوله اغلب با این فرایند آشنا بوده و بارها از سرویس هات تپ زنی برای انشعاب گیری از خطوط لوله خود بهره برده اند، اما با این وجود نیز می توان گفت همچنان این صنعت آن چنان که باید و شاید در کشور ما جای نیفتاده است. بدیع و جدید بودن ورود فن آوری هات تپ می تواند یکی از دلایل مهجور بودن نسبی این صنعت نوپا باشد. بسیاری از واحدهای صنعتی فعال در زمینه خطوط لوله آشنایی چندانی با این تکنولوژی ندارند و به همین دلیل ترجیح می دهند از روش های شناخته شده تر که خود تجربه شان کرده اند بهره ببرند.

چنان که می دانیم مدت زیادی از عمر بومی شدن فن آوری هات تپ نمی گذرد و تا پیش از آن واحدهای صنعتی یا می بایست از روش های رایج سنتی برای انشعاب گیری استفاده می کردند و یا با صرف هزینه بالا پیمانکاران خارجی را برای انجام عملیات انشعاب گیری به داخل کشور دعوت می کرده و از خدمات هات تپ بهره می بردند. چنان که می دانیم این شرایط هزینه سربار بالایی را به مجموعه تحمیل می کرد و از این رو میزان بهره گیری از عملیات انشعاب گیری گرم هات تپ بسیار محدود بود. اما به همت تلاش هایی که برخی واحدهای دولتی و برخ پیمانکاران خصوصی نظیر شرکت پیشگام صنعت ابزار به خرج دادند، این فن آوری وارد کشور شد و به این ترتیب به مرور واحدهای صنعتی استفاده از انشعاب گیری گرم را برای پیشبرد اهداف خود انتخاب کردند.

هات تپ

هات تپ

شرکت های ارائه خدمات هات تپ نیز در مسیر بومی سازی این فن آوری خدماتی گام های بزرگی برداشتند. با توجه به این که این قسم فرایندها در کشور هیچ پیشینه ای نداشت واحدهای مذکور خود مسئول بودند که فرایندهای اجرایی و آموزشی لازم را با بهره گیری از تجارب شرکت های معتبر بین المللی به پیش ببرند. از این رو انجام مطالعات کارشناسانه و پیشبرد اهداف اجرایی و عملیاتی برای مدت های طولانی در دستور کار این واحدها بود تا از این طریق بتوانند تبدیل به واحدهای مسلط به انجام عملیات های هات تپ گیری بشوند.

به پشتوانه این تلاش ها بود که عملیات هات تپ گیری به عنوان یک روش پر مزیت برای انشعاب گیری از خطوط لوله مورد توجه مشتریان قرار گرفت و به مرور به یک فرایند حائز اهمیت در خطوط لوله و مخازن تبدیل شد. اما با این وجود کاستی های در سر راه این فن آوری قرار دارد که از فراگیر شدن آن جلوگیری می کند. در واقع برآورد ما نشان می دهد که این تکنولوژی ظرفیت بسیار بالاتری نسبت به آن چه تا کنون بروز داده، در کشور دارا می باشد. اما با این وجود همچنان ظرفیت ها گشوده نشده است.

نکته مهم دیگر در خصوص این کاستی، این مسئله  است که از آن جا که این عملیات بیشتر در مجتمع های نفتی و گازی و فرآورده های آن ها رایج است غالباً چنین تصور می شود که هات تپ جزو خدمات ویژه در حوزه های نفت و گاز است. در حالی که این تصور از اساس باطل است. چنان که فرایندهای انشعاب گیری در سرتاسر چهان نشان می دهد، اتفاقاً شرکت های خدماتی درون شهری نظیر شرکت های توزیع خطوط آب و گاز درون شهری بیشترین مشتریان بالقوه عملیات هات تپ محسوب می شوند. این واحدهای خدماتی مستقیماً با جلب رضایت شهروندان سر و کار دارند و از این حیث باید حساسیت بیشتری در خصوص خدمات مورد ارائه داشته باشند. از آن جا هک این واحدها به صورت مکرر با انشعاب گیری خطوط لوله به منظور توسعه خطوط یا انتقال و تغییر مسیر خطوط سر و کار دارند استفاده از فن آوری هات تپ بهتری روش برای شان محسوب می شود، چنان که بسیاری از این واحدها در حال حاضر از خدمات هات تپ بهره می برند و برخی به دلیل تکرر کار خود مجاب شده اند که تجهیزات مورد نیاز هات تپ گیری را فراهم کرده و خود نیازهای اجرایی خود را در زمینه انشعاب گیری گرم رفع کنند. با این وجود جز معدود مواردی که مزایای عملیات هات تپ گیری را درک کرده و بدان واقف شده اند، همچنان بخش اعظم واحدهای ارائه خدمات خطوط لوله شهری به روش های سابق اکتفا کرده و در مقابل بهره گیری از این قسم دستاوردهای روز مقاومت می کنند. معمولاً توجیه این گونه واحدها در عدم پذیرش این فن آوری جدید در درجه اول خو کرفتن به روش های سابق و سنتی می باشد که به زعم ایشان آزمون خود را پس داده و مطمئن می باشد، و دوم نیز عدم اطمینان آن ها به فن آوری هات تپ است. از آن جا که عملیات هات تپ گیری عملیاتی حساس و با مخاطراتی همراه می باشد، و واحدهای مذکور نیز تا کنون درکی دقیق از روند پیشبرد و الزاماتی که ضریب ریسک کار را به حداقل می رساند ندارند، بنابراین در مقابل این فن آوری موضع می گیرند.

در چنین شرایط توجیه مزایای فنی و ایمنی و مهم تر از آن، اقتصادی عملیات هات تپ در مقایسه با روش های دیگر، از نکاتی است که می بایست گوشزد گردد. وظیفه واحدهای ارائه دهنده خدمات انشعاب گرم این است که مشتریان فرایندهای انشعاب گیری را نسبت به توجیه اقتصادی و فنی این طرح ها متقاعد سازند. باید در قالب دستورالعمل ها و پروسیجرها به ایشان اطمینان داده شود که عملیات هات تپ در صورت رعایت استانداردهای مربوطه به بهترین شکل ممکن پیش خواهد رفت و ضریب خطرات آن از روش های سنتی بسیار کمتر خواهد بود. در صورتی که نمونه کارها و رزومه واحد صنعتی ارائه دهنده خدمات هات تپ به ایشان ارائه شود درک و تصورشان نسبت به فرایند بدون شک دچار تغییر و تحول خواهد شد و چه بسا ایشان را برای انجام عملیات هات تپ آماده تر سازد.

علاوه بر نکاتی که تا کنون بدان ها اشاره رفت، باید به این مسئله نیز توجه داشت که عملیات هات تپ در هر واحد صنعتی یا خدماتی دیگری که به نحوی دارای سرویس های خطوط لوله می باشد نیز انجام پذیر است. اصولا انجام هر گونه انشعاب گیری از طریق عملیات هات تپ باعث تسهیل و تسریع فرایند خواهد شد. واحدهای صنعتی تولید کننده محصولات مختلف، بیمارستان ها، مراکز نظامی، مجتمع های مسکونی و واحدهایی از این نظیر به هر نحو می توانند از مزایای هات تپ بهره گیرند. نهادینه شدن فرهنگ بهره گیری از عملیات هات تپ تا این سطح فرایندی دراز آهنگ بوده و مسئله ای نیست که به این سهولت بتوان بدان دست یافت. هات تپ خطوط لوله و مخازن فرایندی را شامل می شود که از طریق آن می توان بدون قطع جریان سیال، و در حالی که خط زنده و فعال است، انشعاب گیری از آن را به انجام رساند. بنابراین فروکاستن ماهیت این فرایند به قسمی خدمات خطوط لوله پالایشگاهی و پتروشیمی در واقع به معنای محدود کردن دامنه گسترده کاربردی این خدمات خواهد بود. باید در نظر داشت که عملیات هات تپ یک فرایند جاری در هر مجتمعی است که در صدد توسعه و گسترش خطوط لوله، انتقال سیال از یک محل به محل دیگر به صورت دائمی و نصب تجهیزات و ابزار اندازه گیری دقیق روی خطوط لوله می باشد.

هات تپ

هات تپ

هات تپ

تبلیغات از جمله اصلی ترین ابزارهای بسط و توسعه خدمات هات تپ  در کشور ما می باشد. از آن جا که بسیاری از واحدهای صنعتی کوچک ترین آشنایی با فرایند مذکور ندارند قدم اول در ارائه خدمات پایدار به مشتریان در زمینه هات تپ، معرفی این رویس خطوط لوله و اطمینان دادن به ایشان از بابت ضریب ایمنی بالای عملیات است. مشتریان معمولاً هزینه بالا را به ایمنی کمتر ترجیح می دهند و با توجه به عدم آشنایی با الزامات فنی هات تپ، در گام اول این عملیات در ذهن شان پیچیده و دشوار به نظر می رسد. تصور آن ها از انشعاب گیری در حالی که خط زنده و سیال در حال جریان است مخاطره آمیز بودن عملیات خواهد بود. در چنین رایطی انجام مشاوره های فنی و دقیق جهت توحیه و جلب نظر مشتریان یکی از وظایف مجریان و پیمانکاران هات تپ است. ایشان باید اطمینان خاطر داشته باشند که عملیات انشعاب گیری به روش گرم در عین کم هزینه و مقرون به صرفه بودن؛ نسبت به روش های قدیمی انشعاب گیری ایمن تر نیز هست. ارائه رزومه و شرحی از عملیات های انجام شده که با موفقیت انجام شده اند در این زمینه راهگشا خواهد بود. استراتژی های توسعه و نفوذ در بازار از جمله وظایف هات تپ کاران در زمینه ارائه خدمات به مشتریان تلقی می شود.

در این زمینه حتی صاحبان صنایع غیر نفتی نیز می توانند مرکز توجه قرار گیرند. بسیاری از واحدهای صنعتی هستند که مستقیماً در زمینه های نفتی و گازی و انتقال سیال فعالیت ندارند اما خطوط لوله و مخازن بخشی تعیین کننده در فرایندهای جای شان تلقی می شود. این قسم واحدها نیز می توانند به صورت بالقوه مشتریان عملیات هات تپ باشند. چه بسیار واحدهایی از این نوع که به دلیل عدم آشنایی با مزایای هات تپ ناچار بوده اند به خاطر یک انشعاب گیری ساده یا تغییر مسیر خطوط لوله از روش های سنتی استفاده کنند. بنابراین تدوین یک برنامه جامع معرفی و آموزش الزامات هات تپ برای این گونه واحدها ضروری است.

شرکت پیشکام صنعت ابزار را می توان با قاطعیت پیشروترین واحد خصوصی در زمینه معرفی تجهیزات و خدمات هات تپ در سطح کشور دانست. این شرکت از معدود واحدهای بومی مجری عملیات هات تپ حتی در سطح منطقه می باشد  اغلب مجریان هات تپ در خاورمیانه نمایندگی ها و دفاتر شرکت های بین المللی نظیر میراژ، تی دی ویلیامسون، فورمینات و … می باشند. شرکت پیشگام صنعت ابزار ابتدا به ساکن با معرفی انواع دستگاه ها و مدل های خدمات خطوط لوله نظیر هات تپ و استاپل صاحبان صنایع نفتی و گازی را نسبت به بومی شدن ارائه خدمات هات تپ مطلع کرد. همچنین این شرکت با تهیه و تأمین این دستگاه ها برای مشتریان داخلی، نیاز ایشان را رفع می کرد. به مرور و با تبدیل شدن این شرکت به یک پیمانکار متبحر عملیات های انشعاب گرم هات تپ و انسداد لوله یا استاپل، گستره خدمات این شرکت نیز افزایش یافت  و بدین ترتیب بسیاری از واحدهای صنعتی کشور با این سرویس خطوط لوله و با شرکت پیشگام صنعت ابزار به عنوان مجری عملیات های ذکر شده آشنا گردیدند. موفقیت های مستمر ما در انجام انواع عملیات های هات تپ در سایزها و انشعاب های مختلف و روی انواع خطوط لوله حاوی انواع سیالات به مرور نظر مساعد مشتریان را به بهره گیری از این خدمات جلب کرد و اکنون اغلب واحدهای پالایشگاهی، پتروشیمی و نیروگاهی از خدمات هات تپ ما بهره برده اند. حتی شرکت های به ظاهر غیر مرتبط نظیر شرکت سیمان آبیک نیز برای انشعاب گیری از خطوط لوله ترغیب به استفاده از خدمات هات تپ ما گردیدند که عملیات های ایشان با موفقیت و تأیید کامل ایشان به انجام رسید.

عملیات هات تپ

عملیات هات تپ

اما با وجود تلاش های فوق هنوز هم زمینه برای معرفی بیشتر و گسترش بازار اراده خدمات هات تپ فراهم است و تمام هم و غم شرکت پیشگام صنعت ابزار معرفی و ارائه خدمات مربوطه به نحو احسن برای واحدهای صنعتی کشور است.


ارسال دیدگاه