ساخت اسپلیت تی و گازهای جوشکاری


تاریخ ارسال : ۹۶/۰۸/۲۹


ساخت اسپلیت تی بر اساس استانداردهای ساخت و جوشکاری

اسپلیت تی یک اتصال دو تکه است که در طراحی انشعاب گیری خطوط لوله ضرورت آن به نتیجه تیم مهندسی طراح مجتمع های صنعی می رسد. اتصال اسپلیت تی معولا به صورت fabricated و توسط سازنده اسپلیت تی ساخته می شود، رعایت نکات ایمنی توسط سازنده از ضرورت های طرح میباشد، علی الخوص زمانی که محل ساخت اتصال در مجاورت محیط هایی باشد که مستعد احتراق هستند.

این مورد زمانی بیشتر مطرح خواهد شد که سازنده اسپلیت تی در مجتمع صنعتی و در یکی از کارگاه های ساخت واحد صنعتی مذکور مستقر شده و فرایند ساخت اسپلیت تی را در آن جا به انجام می رساند. باید اشاره داشت که ساخت این اتصال در خود واحد صنعتی مقرون به صرفه تر است، علی الخصوص زمانی که مجتمع صنعتی از نوع پالایشگاه یا مجتمع پتروشیمی و نیروگاهی باشد. و باز هم به ویژه در زمانی که خط هنوز به بهره برداری نرسده و مجتمع در حال ساخت یا توسعه خطوط لوله است این فرایند در همان کارگاه های ساخت با سادگی بیشتری انجام خواهد شد. دلیل آن این امر است که هزینه و زمان اضافه ناشی از حمل و نقل محصول به حداقل خود خواهد رسید. در مواقعی که مجتمع در حال پیاده سازی طرح توسعه است، از آن جا که مواد و متریال های ساخت و جوشکاری به وفور یافت می شوند، فرایند ساخت تسریع و تسهیل خواهد شد. از این رو بسیاری از واحدهای صنعتی ترجیح می دهند در هنگام ساخت، سازنده اسپلیت تی در کارگاه ایشان فرایند را به انجام برساند.

ساخت اسپلیت تی در ورکشاپ پالایشگاه اربیل

ساخت اسپلیت تی

اما باید توجه داشت که کارگاه های ساخت اتصال اسپلیت تی باید سیستم تهویه مناسب برای جوشکاری را داشته باشند. بخش اعظم فرایند جوشکاری اتصال مذکور به صورت قوس الکتریکی است؛ از همین رو جوشکاری باید به گونه ای انجام شود که کمترین آسیب به نیروی انسانی وارد شود. متغیرهای محیطی در این خصوص بسیار حائز اهمیت اند چرا که جوشکاری قوس الکتریکی انواع گازهای مسموم کننده و مضر به حال نیروی انسانی متصاعد می کند. برخی از این گازها را می توان به شرح زیر برشمرد:

  • در نتیجه احتراق در عملیات جوشکاری برق گازهای مونوکسید کربن و دی اکسید کربن از فرایند متصاعد می شود. سازنده اسپلیت تی باید توجه داشته باشد که این گازها می توانند در میان مدت سازندگان و جوشکاران را در معرض بیماری های خونی قرار دهند.
  • در نتیجه اشعه ماوراء بنفش ناشی از قوس الکتریکی، گاز ازن تولید می شود که می توانند برای مجاری تنفسی جوشکار ساخت اسپلیت تی مضر باشند
  • در نتیجه واکنش گازهای متصاعد ناشی از جوشکاری با هوای مجاورگازهای مونوکسید ازت و دی اکسید ازت تولید می شوند که که باعث سوزش چشم، گلو و مجاری تنفسی می شوند.

 بدیهی است این عوامل جوشکار اسپلیت تی را تحت تأثیر قرار می هند و در صورت عدم کنترل می توانند  عواقبی زیان بار برای وی داشته باشند.

در ساخت اسپلیت تی همچون هر فرایند صنعتی دیگر، اصل اولویت ایمنی بر کار باید سرلوجه اعمال  سازنده قرار گیرد و از این حیث حفظ امنیت جانی، روان و سلامت نیروی کار باید در دستور کار اول او قرار گیرد. در این راستا می توان با اتخاذ یک سری تدابیر ویژه میزان تبعات این قسم خطرات و آسیب ها را به حداقل خود رساند؛ به نحوی که نیروی کار در نتیجه فرایند صنعتی خود دچار آسیب نشود. از جمله اقداماتی که سازنده اسپلیت تی در این راستا می بایست انجام دهد را می توان به شرح زیر برشمرد:

  • در ساخت اسپلیت تی حجم اعظم فرایندها مربوط به جوشکاری قوس الکتریکی می باشد. وفور گازهای متصاعد حین انجام کار اتخاذ تدابیر فوری را می طلبد.
  • از جمله این تدابیر وجود سیستم تهویه هوای مناسب جهت مکش سریع براده های و گازهای ناشی از عملیات جوشکاری است. بدیهی است که برای فرایند جوشکاری اسپلیت تی فن های معمولی و باید کارگاهی کفایت نمی کنند و می بایست سیستم های مکش قدرتمند در فاصله ای نزدیک به محل انجام جوشکاری مستقر باشند تا به بهترین نحو گازها و براده ها را مکیده و از فضا کارگاه دور گردانند.
  • یکی از راهکارهای بهبود شرایط محیطی برای ساخت اسپلیت تی، انجام بخش هایی از عملیات، علی الخصوص جوشکاری اسپلیت تی در فضاهای باز یا نیمه باز است. ورک شاپ ها یا مجیطی های مسقف فاقد تیغه محیط هایی بسیار مناسی برای انجام جوشکاری محسوب می شوند. البته مشروط به این که امکانات و تأسیسات برقی و تجهیزات مورد نیاز برای جوشکاری در محل فراهم شده باشد. علاوه بر این جوشکاری در معرض باد و باران و رطوبت قرار نگیرد، چرا که این فاکتورها بر کیفیت جوشکاری اسپلیت تی آسیب خواهند رساند. بنابراین بهتر این است که نیمی از فضا دارای تیغه باشد. همان طور که اشاره شد ورک شاپ های پایپینگ که در مجتمع های پالایشگاهی و پتروشیمی موجود می باشند، بهترین محیط برای انجام جوشکاری می باشند. چون هم مسقف هستند، هم در معرض جریان هوا بوده و کار در فضایی مساعد به لحاظ شاخص های آلودگی انجام می شود، و هم این که از معضلاتی نظیر با د و باران که مخرب کیفیت جوش هستند در امان هستیم. ضمن این که در این ورک شاپ ها معمولاً عملیات جوشکاری حرف اول را می زند و از همین حیث تمامی تجهیزات و تأسیسات مورد نیاز برای ساخت اسپلیت تی تقریباً مهیا می باشد.
  • علاوه بر تدابیر فوق، استفاده از تجهیزات تنفسی مناسب برای محافظت از سلامت سیستم تنفسی بدن در برابر گازهای شیمیایی و برداه های ناشی از جوش یکی از الزامات ایمنی در ساخت اسپلیت تی محسوب می شود. مجری کار و جوشکار می بایست حتما از ماسک های ایمنی فیلتردار استفاده کند. این ماسک ها بخشی از رسوبات و گازها را تصوفیه کرده و مانع استنشاق شان توسط نیروی کار می شوند. از این حیث استفاده از آن ها برای جوشکار الزامی است. وی تا زمانی که در محیط کار قرار دارد و در معرض این گازها و رسوبات قرار دارد می بایست از این ماسک ها استفاده کند. در صورت لزوم، و اگر خود محیط نیز آلوگی های خطرناک تر و مواد شیمیایی سمی را در برداشته باشد طبیعتاً می بایست از ماسک های قوی تر و مطمئن تر استنفاده نمود.
  • سیستم تغذیه و نوشیدن مایعاتی که مجاری تنفسی و گوارشی را پاک سازی می کنند از جمله آیتم هایی است که می بایست بسیار مورد توجه قرار گیرد. نوشیدن مایعات می تواند مانع رسوب مواد آسیب زا در سیستم تنفسی و گوارشی سود و با دفع این مواد، بر حفظ سلامت نیروی کار تأثیر مثبت خواهد گذاشت.
ساخت اسپلیت تی

اسپلیت تی

ساخت اسپلیت تی در صورتی که تمامی فاکتورهای فوق رعایت شود بدون شک ضریب ایمنی بالاتری خواهد داشت. ممانعت از بروز هر گونه مشکل در سلامت جسمی نیروی کار یکی از اصول حرفه ای هر فرایند صنعتی است. جوشکاری خطوط لوله و ساخت اسپلیت تی از فرایندهایی است که در صورت اهمال به سلامت نیروی کار، می تواند در میان مدت آسیب های جدی بر وی وارد کند. بروز مشکلات تنفسی، ریوی، خونی و مواردی از این قبیل در جوشکارانی که به نکات ایمنی توجه ندارند امری رایج است. مجری ساخت اسپلیت تی می بایست نسبت به این موارد بسیار حساس بوده و فرایندهای خود را با کمترین آسیب چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ زیست محیطی و چه به لحاظ انسانی به پیش ببرد.

اسپلیت تی– ساخت اسپلیت تی- جوشکاری اسپلیت تی


ارسال دیدگاه